Kattryd

Alla inlägg under juli 2009

Av Camilla - 31 juli 2009 19:40

Ja, jag ska blogga lite i väntan på att min bulldeg ska jäsa. Det är skönt att få skriva av sig lite. Det är ju rent av sååå trist så jag blir tokig. Vilken jäkla skitsommar vi har rent ut sagt. Det här regnandet gör ju en tokig. Var och hälsade på hästarna på betet i dag och det var ju så tråkigt att se dem....dyngblöta och stackars Nancy hoppade hela hon så frös hon...och det är juli, snacka om att det är upp och nervända världen, 30 graders värme och strålande sol i början av maj och 12 grader med regn i juli...det är väl ändå lite upp och ner.

 

Idag har det varit en innedag och i röjartagen, logen fick sig en duvning och nu kan den nya hästen med grejor flytta in för fler garderober är på plast.

Det är rätt skönt att få röjt och städat, dels känner man sig väldigt nöjd efteråt men det blir ju fint också, tyvärr så är det ju lätt att fylla på me lite andra grejor. Hundarna är så nöjda när husse och matte är inne och de vill gärna vara med och grejja, såå hjälpsamma. När det inte går att ligga ute i gräset och sola så får man hjälpa till inne....och om inte annat så kan man ju ligga och tugga på ett splayans nytt ben....hihihi!

När det är sommar så ska man ju och vill man ju vara ute så mycket som möjligt, det är ju knappt det går att rida för idag har det blåst starka vindar här på Kattryd, och bor man få ett fjäll så får man hålla i hatten. Jag fick hålla mig i idag när jag red kusarna för det hoppades för grenar och annat som flög omkring i luften...ja det var inte långt borta att jag suttit i backen. Men jag klarade mig ifrån regn och det är ju kors i taket...för inte en minut på hela dagen innan det har hållt upp, men någon vädergud tyckte väl om mig så jag klarade mig fint....=). Nisse var på ett strålande humör både igår och idag, igår var han jättefin på dressyrträningen och det satt i även idag, den gamle blir bara finare och finare. Imorgon väntar ytterligare ett pass me dressyr men då är det Helges tur....my lovely horse!!



De lata dagarna börjar ta slut och nu väntar några dagar vid havet och Gottskär. Vi ska suga ut det gottaste och bara ha de skönt och bli lite uppassade av god mat. Precis om alla våra djur har det 365 dagar om året så ska vi få känna på det också...hihi. Hundarna de är verkligen livsnjutare och tar vara på varje liten minut av både sol och vila....nästa liv ska jag bli hund (på Kattryd...hihi). Oooops...nu är nog bulldegen jäst och dags att bli utbakad...nu ska här bakas 100 bullar...och husse ska hjälpa till...tjingeling!

/Milla

Av Camilla - 27 juli 2009 08:31

Måndag morgon och himlen är grå, grå, grå....va är det för sommar vi har, lite sol och värme hade väl ändå inte skadat. Det bästa med detta väder är ju att hästarna slipper alla otäcka skadedjur som inte kan låta de stackarna vara ifred. Inte ens knotten orkar vara framme på kvällarna när temperaturen endast är 14 grader....gött!

 

Veckorna går fort och nu närmar det sig slutet av en lång och härlig ledighet....några dagar vid havet återstår. Det har varit en ganska lugn och skön sommarledighet och det allra bästa är att det finns tid till att umgås med sina kära vänner, och det har vi verkligen gjort och så härligt det är att ha goa vänner omkring sig som man känner är äkta och att ett skratt inte är långt borta....UNDERBART....och vilken medicin för själen. Det har ju inte bara varit en underbar sommar då vår bäste Fred inte finns mer men vi kan ändå känna att han är med oss och har en plats i allas våra hjärtan. Han har öppnat nya relationer och skapat en närhet med  sådan värme som känns skön!!! 


Stallet är tvättat och målat och det luktar så fräscht så det är nästan synd att ställa in hästarna där igen...hihi, de har det bra ute på grönbete och slipper som sagt alla hemska djur. Gräset är ju så grönt och gott och magarna växer...hehe...det är iallafall skönt och se att de får vara hästar för ett tag. Till och med lille F´redd som aldrig nästan gått i en hage kan vara ute till och med på nätterna, det finns inga hästar i världen som ska behöva ha det så, tänk att stå i en bur 23 timmar om dygnet och inte se dagsljus, för den timmen man är ute då ska det ridas och det i ridhus...stackars pållar alltså. Ne här på Kattryd Hilton så får de verkligen vara hästar och ha ett riktigt hästliv....kanske ett för bra sådant för snacka om helservice och vilket spa, jag skulle själv vilja bo på ett sånt hotell....hihi. Nä, nu ska det fixas och trixas här på gården så...tjingeling!

/Milla 



Av Camilla - 23 juli 2009 10:44

Usch vilken trist och grå dag det blev, och vart tog sommarvädret vägen. Idag blir det en innedag helt klart, det finns ju ett och annat att hitta på även om det ösregnar....så jag har tittat i mitt bildarkiv...tiden går kan man säga, hittade gamla bilder på Helge när han föddes...oj va söt!!!

Tänk att denne lille nu är över 170 cm....


Så liten.....


 

Första dagen ute.....


På höstkanten något äldre....


På bete me kompisarna....


För nio år sedan....


Ja tiden går....så också klockan, dags för mig att göra ett röj...ska nu städa och göra plats för den nya datorn som kommer inom kort....tjingeling!!

/Milla

Av Camilla - 22 juli 2009 21:36

Sommaren går med ilfart....semestern likaså, idag är det halvlek på just den och inte är det sommarväder precis. Kallt och regnigt är det och inte kan jag tro att det är juli inte.

 

Hästarna på betet mår trots den halvtråkiga sommaren väldigt fint. De går som ett gammalt par ska...sida vid sida. Och det ska de göra även på de gröna ängarna...=). Ja beslutet är taget, det blir sista sommaren för Nancy, ett tufft beslut men för mig ändå ganska enkelt då vår hästtandläkare tidigt i våras konstaterade att hennes tänder sitter löst. Då ska hon få avsluta sina dagar innan det går för långt och hon inte kan använda sina tänder. Hon har fått det bästa pensionärsliv en häst kan få och hon är ju fortfarande sååå fin trots sina 26 år. Det är ju faktiskt inte många stora hästar som blir så gamla. De faller långt tidigare av diverse olika anledningar.


Idag har hästarna trimmats och Helge han blir nog dressyrhäst, såå fin att rida och så lätt. Han verkligen gillar det här med piff och puff. Han ska få bli en krumilurhäst istället för hopphäst, det passar nog honom som handen i handsken. Nisse var också pigg och gla men gillar fortfarande att hoppa, idag blev det lite lagom gymnastik efter gårdagens hoppning. Imorgon ska det återigen regna hela dagen så då blir det lagom att ha en vilodag...skönt för både matte och tottar, då ska jag passa på att måla våra nya hinder!!!


Nu är klockan mycket....sena kvällar hela veckan har det blivit, grillfest i måndags och i säng 04.00 sätter sina spår så nu ska jag hoppa i säng tidigt....så jag säger....tjingeling!!!

/Milla



Av Camilla - 19 juli 2009 11:15

Vaknade tidigt idag och ganska utvilad av mig själv, gick ut och fodrade hästarna och tog en prommis med vovvarna i sommarregnet. Skönt att strosa i lite lätt duggregn tidigt en söndagsmorgon....livskvalitet de =).

M och C kom tidigt till stallet idag och vi passade på att ta ut hästarna på en tidig morgontur i det sköna lätt duggande regnet....det var jätteskönt!


Andra veckan är till ända av semestern och det går fort. Vistelsen i Falsterbo var helt strålande, vackert väder, trevliga människor och väldigt fina hästar. Satt och tittade på K:s häst som kvalat till 6års och det var jättekul att det gick så bra...endast 4 fel i varje omgång. Mycket bra gjort av denna lilla fina häst, E har gjort en strålande jobb med den och Jens som lotsade den så fint runt denna stora bana. Well done.....

 Att få vara i Skanör Falsterbo om sommaren det är laddning av batterierna. Vi bodde så fint i Höllviken och hos en sååå underbart go människa....snacka om att ge energi. Sitta en varm och ljummen sommarkväll, dricka vin och bara snacka de e ju de bästa som finns...svenska sommarkvällar går inte av för hackor!!!


Hästarna blev glada när jag kom hem och nu är ledigheten över, nu ska vi starta upp träningen igen och snart är det tävling igen. I veckan kommer  Cissi hit och och trimmar oss...najs najs....


Hundarna står och vill gå ut så nu blir det en låååång promenad med dem och syrran....tjingeling!

/Milla



Av Camilla - 12 juli 2009 19:18

Härligt me söndag, en slapp sådan har det varit och det är sååå skönt att bara få vara här hemma på Kattryd och inte göra nåt särskilt alls. Rida lite när man känner för det, kolla till hästarna som går på bete, fika med sambo och stallkompisar.....ja ta de me ro....och visst är det semester...ta dagen som den kommer! Och så har ju årets hästfest startat...många har redan åkt och många kommer att åka ner mot skåne och Falsterbo. Likaså jag, imorgon bär det av till skånelandet och alla fina hästar. Magnus är snäll och är hemma och ser till hästarna, men också att vårat tak kommer på plats till slut. Inte mycke kvar nu sen är det ett splayans nytt hus om står på Kattryds gård...så skönt, sen kan Magnus ligga i hängmattan resten av sommaren och det är han värd....love ya.

 

Helge och Nisse får nu några dagars ledighet och det gillar dom....att bara få gå och inte göra nåt mer än att äta förstås. För det är gott me gräs, inte att de lyfter huvet så lång dagen är...haha. Men det är fantastiskt härligt att se hästar när de går och betar....så rofyllt!! Men efter ledigheten så är det fullt ös igen. Cissi står på programmet och hon kommer hit och trimmar oss och våra hästar här på Kattryd vid några tillfälllen framöver. Det drar íhop sig för tävling och då måste det trimmas. Cissi är ju sååå rolig att rida för, precis som vår Anna så är hon alltid positiv i sitt sätt att lära ut.


Si si....nu är det snart dags att gå och släppa in kusarna för natten och packa lilla väskan som ska me imorgon....tjingeling!

/Milla

Av Camilla - 10 juli 2009 14:03

Ja en vecka går fort, nu är nästan första semesterveckan slut och vart tog den vägen då...fattar inte vart dagarna tar vägen. Solen lyser inte i Kattryd idag iallafall, den lyser i och för sig me sin frånvaro. Skönt me lite mulet och regn kan tyckas men det behöver ju inte bli vinter för det. Kroppen säger iallafall ifrån när det blir sådant här väder. Stel och ond gör den sig till känna och jag är inte människa förrän framåt lunchtid.


Takläggning på huset är i full gång, så snart har vi även ett nytt fint tak på vårt annars helrenoverade hus. Ja det är verkligen inte sant, vi har fått ett helt nytt hus, hur skönt som helst, nu behöver vi inte göra så mycket me det utvändigt så länge vi lever/bor här på Kattryd. Datorn har lagt av eller tagit semester så jag kan inte ladda in bilder, men det får komma sen.

Hästarna har det gott och går på lite halvfart nu så här i sommartider, skönt för matte att ta det lite lugnt och få en paus. Ja paus ska det bli några dagar i Falsterbo, skönt att komma bort lite och känna pulsen på årets största hästfest. Träffa goa människor (för alla är ju där) kolla in fina hästar, shoppa lite (för några hästsaker har man ju inga), sova på hotel, äta hotelfrulle, ja det blir en go paus. Mer paus blir det lite senare också, men först ska huset/gården fixas lite till...men den som väntar på nåt gott...nä nu ska jag måla....tjingeling!

/Milla



Av Camilla - 6 juli 2009 19:20

Ja så har jag massor av lediga dagar framför mig.... iallafall från det jag åker till varje dag för att tjäna lite pengar. För ledig är jag ju egentligen inte då det finns massor att göra här på gården....det ska tvättas, målas och målas lite till, men måla är för mig lite avkoppling.


Min dator har gått sönder så jag har inte kunnat skriva i bloggen och just nu sitter jag med den bärbara vilket inte är så kul för jag får så ont i mina handleder då ställningen blir konstig...de är bättre med ett vanligt tangentbord...men skit i de, jag har andra bekymmer för igår fick vi det tragiska beskedet om vår bäste vän Fred som inte längre finns bland oss på denna jord....denna fantastiskt fina människa finns ej längre här....så TOMT!!!!! Ja vad säger man.....finner inga ord så jag tänder ett ljus för dig Fred varje kväll....och jag vet....du finns här iallafall även om det inte är fysiskt.

Jag fattar ingenting, här snackar man med en människa ena dagen och den andra så finns han inte mer....helt sjukt. Men iallafall så hade Fred en sista önskan då vi pratades vid i fredags och det var att alla vänner skulle samlas och ha fest....och den önskan ska vi uppfylla....så govänner nu ska vi ha fest!!!! Känns kanske lite konstigt och det kommer det väl bli för en fest utan Fred....de e ingen fest! Men vi ska ha en för honom och han kommer att vara me....va så säkra...tjingeling!!!

/Milla

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards