Kattryd

Alla inlägg under oktober 2009

Av Camilla - 31 oktober 2009 09:19

Så har det blivit alla helgonahelg och det är ljusens helg, här på kattryd är ljusen tända för våra små helgon...ja en del ligger här på gården och andra är på de gröna ängarna, men lyktor med ljus finns här på gården för alla våra djur. Saknar dem alla gör jag och en sån här helg så blir det lite extra påtagligt. Tänder ljus även för de mänskliga helgonen och ikväll ska vi vänner gå till minneslunden och tända ljus för vår kära Fred.

Ljuslåga  

Jag har varit hos farbror doktorn som trodde jag fått virus....och de viruset hänger kvar i min lungor för hostan är som en igel....hostmedicin med morfin i hjälpte ju sådär, hostar så jag tjöver mig och ikväll ska vi tillsammans med de bästaste vännerna gå på baluns och jag vill verkligen inte missa detta så jag har proppat mig full me ipren, treo och morfin....haha värsta "piller" missbrukarn känner jag mig som, men va gör man inte. Tävling blir de ingen imorgon för det går inte rida. Blir andfådd så fort jag rör mig lite och hostan kväver mig så det går inget bra att sitta på hästryggen och tro att man ska göra nåt bra. De blir fler tävlingar även om det är lite surt att avboka igen...men men så är det när man har en kropp som är andrahandssortering. Jag fick iallafall ett intyg från doktorn som visar att jag är sjuk.

  

Alla helgona = halloween....eller hur va de nu! Förr hade vi alltid spökfester och jisses vilka fester det var...haha. Nu behöver man inte klä ut sig längre...ser ut som spöken ändå...haha!!! Halloween har blivit något väldigt poppis här i sverige.I USA har det varit det sedan länge, jag kan ju glädja mig åt att jag va tidig med att ha halloween-party för alla vänner, första festen hade jag för 15 år, då var det jättesvårt att få tag i spökrelaterade saker så fantasin fick flöda på sitt eget lilla vis, vi ritade på lakan och klippte hål i, hällde mjöl i håret så det skulle vara vitt, ja alla hade lagt manken till, syrrans dåvarande "pojkvän" hade rullat in sig i toapapper och va en mumie...haha. Herregud va kul de va. Ni som va me kommer ihåg, spökjakter, minikorvar, minipizzor, miniburgare, spökglöggen, you name it...skulle lägga ut kort här men de finns bara i pappersform och min scanner funkar inte men kul hade vi och så många minnen är kul att ha. Nu är det jättepoppis och mer känt som halloween....på våran goa tid då hette det spökfest rätt och slätt. .....bus eller godis...ja vi struntade i godiset....haha...nä nu ska jag vila lite så jag kan hänga me på bus ikväll....tjingeling!!!


Av Camilla - 28 oktober 2009 08:52

Att vara sjuk och nerbäddad i sängen är inget kul, kanske nån dag är det ok men nu när det gått 5 dagar med vrålhosta och huvudvärk så är det faktiskt inget kul längre. Igår kom min älskade mamma hit med hostmedicin till mig och det lättade lite, men så fort det blev dags att sova för natten så startade hostan igen....och det blev återigen en sömnlös natt...buuuu!!

  

 När solen skiner utanför då känns det tungt att bara ligga inne så igår em tog jag på mig yllemössan och dunjackan för att få mig lite frisk luft....ut gick jag och tog me mig kameran. Var ju lite nyfiken på mitt nya fina objektiv jag fått i födelsedagspresent av min kära sambo. Att fota i höstljuset det är underbart, det blir klara, skarpa och fina bilder utav det. Hundarna fick gå me på liten promenad ner i skogen och det var ju de lyckligaste jackisarna jag sett. Att ligga me matte inne i sängen kan vara mysigt men det går inte upp mot en promenad i skogen....jisses va de sprang. 

  

Och efter att ha varit ute och sprungit över stock och sten så fick de bli en siesta på altanen, i solskenet. Jag vet inga som kan njuta så som jack russels och katter....de värsta livsnjutarna på denna jord. Kanske vi borde ta efter lite grann och sakta ner på vår takt emellanåt. Vi stressar och ska hinna med så mycket hela tiden att vi glömmer av att njuta!

  

Även pållarna njuter utav de fina höstvädret (om de inte regnar) och nu har de fått några extra dagars ledighet då matte varit krasslig. De tycker det är helt okej att bara ta de lite lugnare. Tråkigt är att jag missar den roliga dressyrträningen imorgon men så är det ju ibland, när kroppen säger ifrån att ta det lite lugnare. Inte kämpa emot utan bara släppa taget och acceptera. De blir ju en ny träning på tisdag igen så då hoppas jag att jag är på benen och kan vara med!

Haha...kolla in den här pållen, han kan göra som husse....räcka ut tungan på bild. Tror inte jag har en endaste bild på just husse utan att tungan hänger utanför, och jag fotar rätt mycke!!! Så Nisse skulle inte vara sämre han...haha kan göra en "husse" säger han me glimten i ögat!!! 

  

Av Camilla - 21 oktober 2009 14:15

  

Dagarna blir kortare och luften frisk....de e hösten som har tagit ett fast tag. Och det är ljuv musik att få gå upp tidig morgon, komma in i stallet och höra hästarnas gomorronhälsning när de ska få frukost, dricka en kopp me morronkaffe och läsa morrontidningen, se det sakta ljusna utanför och sen gå ut igen för att släppa ut de otåligt väntande kusarna som vill ut i sina hagar för att leka me sina kompisar. För mig är det det bästa i livet och det kallas livskvalitet.

  

Tiden och veckorna går fort och ja hinner inte me riktigt, att blogga är kul men det finns inte alltid tid till det. Helgen var fylld av både ridning, umgänge och så lite shopping. Tänk att det kan vara så kul att shoppa, det tycker nog alla lite till mans. Jag var på besök i hästvärldens finaste "godisbutik" i söndags för att hämta min "nya"sadel och lämna tillbaks lånesadeln, och det blev lite nya saker inköpta till mig och kusarna för det är ju så svårt att gå ur den affären utan att ha handlat nåt. Nya fräscha saker fanns det i butiken och lite tom plånbok när Helge fick ett par fina prestigeboots som inte va gratis! Och när jag kom hem och provade dom så passade de olyckligtvis inte...oj såååå tråkigt att behöva åka till Charlies igen...hihi! Men vår lilla tur va inte slut här,ett besök på IKEA jönköping va ju ett måste när man ändå va där. Det blev lite inspiration och syster yster tokhandlade lite till sitt nya fina v-rum...najs najs. För mig blev det bara lite matnyttigt och höpåsar....en ny modell faktiskt....fyrkantiga, så mycke bättre då jag tycker de andra får slagsida åt båda håll...haha!

  

Snart dags för lite hoppelihoppträning också...närmare bestämt imorgon då är det träning igen för Anna. Och det är ju jättekul att så många hör av sig och vill vara med....nya hela tiden som ringer, sms:ar att de vill vara med, verkligen jättekul så nu är reservlistan jättelång. Men inte är det såå konstigt att det är poppis att rida för Anna, hon är ju svenska landets bästelibästa hopptränare...iiiiihhaaa! Hennes lilla syster Emma är inte så dum hon heller, förra gången va det ju hon som hade träningen och återigen var det superlyckat och alla var helnöjda....kul kul!

Nu ska jag gå ut och sadla på min bruna springare och ladda inför morgondagen....tjingeling!!!!


Av Camilla - 16 oktober 2009 15:00

Else i havet  

Medans snön faller här på Kattryd så längtar jag ner till havet. Och nu är det inte många dagar tills lasset går ner till västkusten. Då packar jag in hästar, hundar och husse i bilen och drar ner för några härliga dagar med salta vindar och förhoppningsvis solprydd himmel vid havet. Jag tycker att det här snöandet kom alldelses för tidigt och när jag pratar med de som bor på sydligare breddgrader så är det mer vårkänslor man får....lite orättvist kan jag tycka! Men man kan ju inte få allt här i livet....här på Kattryd så har vi ju det underbart med härliga skogsvägar där man kan rida milsvidda turer på hästryggen, man kan promenera med hundarna, plocka bär av olika slag, det blåser inte lika hårt och man kan gå ut och fortfarande ha en frisyr.....detta finns inte på västkusten, där finns bara havet och blåsten...hihi!!! Men det är väldans skönt att kunna få åka dit och känna av det och sen är det lika skönt att komma hem!


Igår var jag och Helge på krumilurträning och det var lika roligt som vanligt. Härliga människor och ett såå fint ridhus att rida i gör att man längtar till träningen varje gång. Lille Helge blir allt finare och finare och svårighetsgraden höjs ett pinnhål varje gång. Det är en utmaning varje gång och jag inser att det blir roligare ju mer svårigheter det blir. Helge har drabbats av en liten munspricka så igår fick jag rida honom på hackamore och jag ställde mig frågan hur ska detta gå - och det gick hur bra som helst. Helge har blivit så stadig att det inte gjorde så mycket skillnad med att ha ett bett i hans mun eller ett hackamore. Kul tycker jag för det är ju inte helt lätt att krumilura utan nåt i munnen på hästen....hihi!

Clara i gräset  

Vovvarna på Kattryd är pigga, glada och full i fan, Selmas onda tass har läkt fint och nu är det full rulle igen utan bandage och klon börjar växa ut igen. Men vi har sorg på Kattryd, alla gosedjur har dödats och ska nu begravas. Det är helt enkelt inte så lätta att vara gosedjur och ha två russels hängandes i var sin ända som drar åt var sitt håll....hm, så det blir till att åka en sväng till Ikea och inhandla några nya kompisar...eller snarare dödarobjekt. För det har alltså inte gått mer än två dagar sen båda fick varsin ny "kamrat" men hur länge tror ni att de höll....haha...10 minuter sen va en fot av, 10 minuter till så va andra benet av...kanske skulle köpa nåt i stål...haha!


Helgen står för dörren och idag skulle vår städerska varit här och städat vårt lilla hus. Men ingen städerska kom...hon kom inte upp för alla våra backar, för i den berömda ebbaredsbacken stod det lastbilar på tvären och när hon sen skulle ta en annan väg blev hon ståendes, slirandes själv så hon fick vända hem igen. Så det blir till att städa lite själv idag då....så huset blir helgfint! Husse kommer snart hem så då ska jag sätta dammsugaren i handen på honom...hehe. Sen blir det lite ridning på schemat...troligtvis inne idag då min hovslagare lovade heligt  att jag inte behövde några sulor då det inte skulle bli nån snö....haha....så var det med det löftet....ha en go helg alla goa männsikor.....tjingeling!!



Av Camilla - 13 oktober 2009 15:00

I morse när jag kom ut så var det vitt här på Kattryd...snacka om jag blev förvånad, inte hade jag väntat mig snö den 13 oktober....lite tidigt men så är det att bo på fjället. När det regnar nere i stan ja då snöar det här uppe "on the hill". Såklart är det lite för varmt så det kommer inte ligga kvar. Även hästarna blev lite förvånade när de kom ut och det var vitt, det är likadant varje år när första snön kommit, de blir lite som frågetecken och sen är det bara bus som gäller....tänk att snö ska vara så roligt..hihi!

  

Tiden går så fort och snart är det jul...=))....iallafall så är det så på jobbet där vi nu har börjat jobba med julkampanjer och allt som hör julen till, så är det att jobba på reklambyrå....alltid steget före....haha. Mycket är det just nu och det känner min kropp av, både att det blivit kallt och ruggit och att julstressen kommit in lite på jobbet. Men det är ju fortfarande såå kul, jag gillar verkligen mitt jobb. Det händer mycket hela tiden och utvecklas det gör man också!


Hästarna mår fint och njuter utav den kommande vinterlunken, träningarna fortgår men tävlandet det ligger lite på is...förutom lille Helge då som har blivit en "dressyrstjärna"...två segrar på två starter....matte är sååå väldans stolt och coach Cissi hon strålar utav lycka. Nu har jag bäddat för "coach" att vid senare tillfälle ta över och göra denna fina häst till något alldeles extra....den som lever få se!!! Men min lille "fule" ankunge går en spännande framtid till mötes!!! Nisse och övriga gänget i stallet lever loppan som vanligt och häromdagen hörde jag kommentaren..."Den vita hästen där, är det en unghäst"....haha skrattade gott när jag hörde det...hih!

Nisse vid havet  

Nu drar det ihop sig för resan till vårt Glommen, där älskar vi att vara. Långa härliga galopper på den långa, långa stranden, och att få ha hästarna på det bästa hästpensionat det gör inte saken sämre. Familjen på Sammel de e allt de goaste människor och jag ser fram emot att få träffa allihopa....see you soon! Ett besök hos mammi och pappi är det är skönaste det, en lagom portion med ompyssling, umgänge och så god mat, också ett pensionat som heter duga. Denna gång ska vi också försöka hinna med ett besök på Gits gård...promise...och lilla kära Maiiii måste jag också hinna träffa....Louise vill väl säkert hälsa på hennes favvis Nisse!! Nix...nu måste ja ut till stallet, idag är det hoppelihoppträning....tjingeling! 


Av Camilla - 11 oktober 2009 19:19


" Ett steg i sänder och sedan ett steg till,

de blir härligt och se vad som händer

när man går åt det håll man vill "


Nisse havet 09  



Av Camilla - 6 oktober 2009 18:40

  

Visst smälter man när man ser såna här små godingar. Det är två utav Claras halvsyskon, de har samma pappa.....visst är dom söta! De skulle vara så här små och söta lite längre, tiden går alldeles för fort och de blir stora men söta vovvar. Mina två huliganer har idag varit på mus och sorkjakt "igen". Det är de bästa musjägarna vi har på Kattryd....nja inte riktigt sant för vår kisse Skrållan, hon kommer allt med en och annan mus hängandes i munnen hon också. Det hörs på långt håll när hon har tagit en mus för hon jamar hela tiden tills vi ser henne och säger....fin tisse....duktig tisse, så lägger hon ifrån sig musen och går nöjt därifrån!  I morse på lilla morgonrundan så fick Selma och Clara napp ute på åkern....en sork fick de nys på och båda två var som en jordfräs där de nosade omkring i gräset halvvägs ner i jorden, och visst fick de napp....en liten en skrikandes så tog Selma tag i den och slängde den..jagade lite till och fick fatt i den igen....hemskt för den stackarn men ack så kul hade två jack russels.  

  

På sorkjakt....lillasyrran studerar hur man gör....hihi


Min kropp är kass och värken flyttar på sig, från ryggen där den suttit i alldeles för många dagar har den nu satt sig i nacken...hua det är inte alls kul och jag vill inget annat än vara bra. Men jag hade tur som fick en extratid för massage imorgon hos min älskade Kerstin, hon ska få sätta händerna i min kroppastolle och då känns det alltid lite bättre. För inga värktabletter i världen kan ersätta denna härligt goa massage, som stundtals gör så förbaskat ont men gör sån nytta, vet inte hur hon gör men det känns alltid så skönt i kroppen när jag går därifrån...de e sån tur att hon finns goa lilla Kerstin.

  

Nu är lille Egon inte nån "riktig" kille längre....denna lilla fina och goa häst har blivit en "det". Och snart kommer han till oss på Kattryd....längtar så!!! Det ska bli kul att se om Liza känner igen sin lille kille...vilket hon säkert gör, för vem glömmer sitt barn...haha! Nä nu ska jag hoppa in i en varm dusch och se om kroppen blir lite mjukare...tjingeling!!!!


Av Camilla - 4 oktober 2009 10:33

Söndag och det är verkligen en tråkig och regnig dag. Någon som verkligen tycker livet är tråkigt just nu det är Selma....hon går med tratt på huvet och ser allmänt bedrövad ut! Livet är inte som vanligt och hon kan inte jaga musen lika bra för hon kommer inte fram överalllt...hihi...taskigt men så är det när det har jagats för mycket och ena lilla klon gick av.

  

En bedrövad liten Selma....


  

Ojojoj....de här är verkligen pest.....



Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards