Kattryd

Alla inlägg under juli 2016

Av Camilla - 25 juli 2016 08:59

 

   Jamen så kom då den efterlängtade värmen.....och solen...nu hoppas jag att du njuter utav detta tillstånd och inte klagar på att det är för varmt....för i landet olagom är det antingen.....10 grader eller 35 som sommarvärme....finns aldrig något mittemellan....så svettas du och tänk på de kalla bistra dagarna när det regnar eller snöar på tvären, termometern visar +-0....den värsta temperaturen då kylan går rakt igenom ben och märg....då är jag helt övertygad om att du kan njuta även nu när det är varmt varmt varmt!!!!!



    Då jag inte är någon som gärna ligger på stranden så tar jag istället en promenad i skogen, och ja det är varmt men oj vad mycket bär det finns...några som blir lyckliga är ju de små fyrbenta som kan springa runt lite som de vill....särskilt Clara som flyger runt som en gordon blix.....min Selma hon är som en liten skugga, släpper mig inte utan går gärna precis lagom bakom benen på matte... :). Hinken blir full med hallon på ett nafs och blåbärsrisen lyser blått....ja i år kan man nog hamstra en hel del...hur det är med svampen det har jag ingen aning om....jag ser ju aldrig några...hm, brukar dock rida över dem....hoppsan!!!!


  

   Höet är bärgat och vi kan slappna av nu, såg igår när jag var ute och red att det fortfarande finns åkrar där de slagit och ej tagit in....puh de får rappa på för nu ska det komma regn....och ja...det är jalltid en go känsla när det är färdigt och pressen släpper. Det är ändå en anspänning innan....lite oroligt att vädret ska hålla sig, och i år var det lite just så....dagen vi planerat att plasta så skulle det bli regn/åska...det är ju vanskligt då prognosen från början sa att det skulle vara bra väder 5 dagar fram....och då slår man gräset....sen mitt i ändrar sig SMHI...ja regn på ett redan torrt hö är inget man önskar....men det är ju nu konstaterat att arbeta som meteriolog måste vara det mest enklaste jobbet....inga som helst krav på att leverera rätt....blir det fel så....OJ....ja ja ingen som blir ansvarig....det är ju ändå ganska mycket för en bonde om just skörden går fel...kan bli stora ekonomiska förluster och djur som blir utan mat....måste vara enkelt att vara väderspåare...sätt upp fingret och anta något....sen om det blir rätt...äsch...imorgon är en annan dag....ha ha ha!!!



   Alla djuren på Kattryd njuter av sommaren precis som matte....det är ju sommarlov och hästarna får ta det lite lugnare, dock inte helt stilla, det funkar ju inte för en miss Muffins, en rastlös liten själ som är som en "pine in the ass" på stackars herr Brun. Så långa skogsturer får det bli....och sommaroutfiten sitter på matte, ja jag rider i shorts och ridstövlar, funkar utmärkt och det blir inte lika svettigt och varmt som ett par ridbyxor som klistrar sig på benen och går knappt få av efteråt....shorts kanske inte är något jag sitter och trimmar i men annars funkar det okej....!!


 


   Har varit ute och fotat en del och i fredags var jag på en fotoshot för en god vän....jag vill ju träna så mycket som möjligt och hela tiden lär jag mig nya saker och får mer erfarenhet...jag är ganska nöjd med bilderna....men inget som inte kan bli bättre, men framförallt att det är så vansinnigt roligt. Det är ju inte det enklaste att fota djur och särskilt inte en sommarkväll när det finns massor av flygfän som både stör mattar och häst....ha ha...vågar inte visa bilden men fick en fantastiskt rolig bild på matte som fick ett flygfä på ögonlocken och skulle blåsa iväg det och ja....den minen fick oss att skratta gott, så det är fantastiskt roligt att fånga ögonblick...så om du vill bli förevigad så hör bara av dig....kanske har du en hund, en husse ,ett litet barn, en häst....eller bara dig själv...bara hör av dig så kommer jag och tränar lite till....   


                 


Nej nu ropar solen på mig....dags att gå ut...en promenad till vår gårdsbutik för att inhandla diverse närproducerade varor....så lyxigt att ha det nära, ha en underbar dag och vecka....tjingeling   

  

Av Camilla - 16 juli 2016 09:51

 

  Ja här sitter jag och drömmer...drömmer mig bort lite, framför mig rullar bildspel från fotograferingen i Falsterbo....det helt fantastiskt magiska Falsterbo, ett ställe med ett ljus som man som fotograf blir helt lyrisk över. Ja jag kan förstå att konstnärer flyttar söderut, just för att få detta magiska ljus. För mig är det en oas att komma till, ja inte för att jag inte trivs i min egna oas men för att få komma bort lite, det behöver vi ju alla....vart vi än må tillbringa våra vardagar.


     Som alla år innan så hyrde vi cyklar, för att kunna smidigt och lätt ta oss från punkt A till punkt B....alltså tävlingsplatsen, ja det var ju syftet med denna resa...att få njut och se vackra människor och hästar. Stämningen var som vanligt på topp i bilen när vi rullade de 35 milen neråt till sydligaste spetsen av Sverige....med mig hade jag såklart kameran och som du ser på bilden så är det en som är mäkta trött på mitt fotande (men en är glad...ha ha).....jag som bara älskar detta och vill fånga alla tillfällen till bra och fina bilder, min värld byggs ju utav bilder....he he. För mig är det obetalbart att kunna sitta och njuta utav alla fångade händelser....just på bild!!



                         

  Många vackra hästar såg vi och det var främst unghästarna som vi ville titta på, vädret bjöd på lite blandat sol, regn, blåst, kyla och lite värme....inget shortsväder direkt och en regnkappa och hatt var skön att ha på sig under onsdagen....och ja fy satan vad det kan ta i där nere kring havet. Falsterbo bjuder ju oftast på vackert väder men i år fick vi allt känna på hur det kan vara även när solen inte skiner....burr! Men det är väl tilltaget med läktare så under tak kund vi krypa in och se det primära programmet...(för mig iallafall)....Falsterbo Hunting...tyvärr hade jag inte med mig kameran denna dag då jag tyckte det var för dåligt väder, men oj oj oj va de rider.....härligt att se och såklart blir det ett sug i den tarmen....får bli i ett annat liv....att få rida den huntingen skulle ju inte gå av

för hacker...!


       


  Även shopping stod på programmet och i år var det prio för en trailer....jag inte för mig, jag har en fantastisk trailer och är väldigt nöjd med den....så det blev några rundor för att spana in utbudet på detta, och ja det är ju inte helt lätt för utbudet är mer än gott....oh my god jag är glad att jag gjort den resan....men en trailer blev det till slut och så även ytterligare lite annan shopping....visst är det kul med shopping....iiiiiih men jag inser också hela tiden att....jag har ju allt som jag behöver....men det finns alltid något litet man vill HA....he he.


     


...Åh så dessa fantastiska kvällar det kan bli i Falsterbo, jag passade på när mina kära vänner satt och pimplade lite vin, ta cykeln och cyklade ner till havet....först den ena sidan och sen den andra....ja magiskt att få vara helt ensam på stranden, vinden som viner och blåser i ditt hår, se solen sakta gå ner i horisonten och känna havets lukt....sältan som lägger sig på kinden och du bara står....står där och känner....känner....att här kan man va...  


Neeej hej hopp....nu är klockan mycke....nu ska jag åka och köpa mig en ny cykel....gillar gult så en gul ska de bli....vill du se fler av mina bilder så kan du följa på fb....photobymilla ...ha nu en fantastisk dag och njut av den.....

  .....tjingeling!!!!!!!!


Av Camilla - 4 juli 2016 09:47

    Även om det regnar och är trist så har semestern börjat...och ja det är som vanligt att när man äntligen har stämplat ut för semester, ja då kommer regnet. Alla önskar vi sol och värme på vår lediga tid så även jag, så jag kan spendera dagarna ute, i Falsterbo, på stranden, i skogen, på hästryggen, på låååånga promenader, ja man vill ju ägna sig åt det som ger energi och påfyllnad av goda endorfiner så man orkar med den kommande långa mörka höst och vintersäsongen.


     Men inne i hjärtat där skiner som tur är solen....alltid    och just nu laddar jag för några dagars vistelse i det lilla samhället Falsterbo, den årliga trippen med de härliga tjejerna det gör susen och även om himlen är grå så gör VI den blå....!!! Vi ska i år bo på samma ställe som förra...det var helt perfekt för oss "tanter", ett litet pittoreskt hotel med rosbeklädda väggar nära till allt, och därnere står det fyra cyklar väntandes på oss så vi också kan ta oss på lite längre strapatser och lite fortare än apostlahästarna, för bilen känns onödigt att ta när avstånden och omgivningen inte är så stor.

 


  Väskan står och väntar på att bli packad, frågan är som vanligt...vad ska jag ha med, jag och packning är inte kompatibla, tar alltid med för mycket för att jag aldrig kan bestämma mig för vad jag egentligen behöver, allt ska med typ....hm....och sen när jag kommer hem så är mer än hälften oanvänt....någon som känner igen sig...ha ha ha...tänkte väl det, jag är INTE ensam om detta...nä!! Men en sak som åker med i år det är regnkappan, den har inte varit med på mååånga år...för det brukar alltid va fint just i Falsterbo, av någon anledning, men i år verkar det inte bättre än att den kommer behövas....och om den nu är med så kanske det också kan bli lite sol....brukar va så, ska även införskaffa ett litet paraply, både bra för regnet och solen....trallala!!!!


 

  Nä nu mot packning....och shopping....dagen är inte hur lång som helst....önskar er alla en härlig vecka och tänk på.... Do what you love....and love what you do

                                                                  ........tjingeling'!!!!!


Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards