Kattryd

Alla inlägg under april 2015

Av Camilla - 29 april 2015 21:33

Ibland så rullar ekorrhjulet lite väl fort....just nu snurrar det för mig i ilfart och jag måste stanna upp en stund, känna efter, vad vill jag, hur mår jag, vad känner jag...då sätter jag mig och bläddrar i mitt bildarkiv och njuter tillbaka för en stund, delar gärna med mig....så jag skriver inte mer idag utan ha en skön stund, lyssna, se....och känn.....kram och tjingeling....  



 

Av Camilla - 27 april 2015 06:46

 
Så har jag slagit upp mina blå och solen står snart högt på himlen, utanför fönstret är gräset vitt, det som igår började bli grönt. Mmmm nu börjar det allt likna nåt och sommaren är på väg, det känns i luften, bonden han sprider gödsel för fulla muggar och det lukar vår. Våren är dock en hektisk tid, kalendern svämmar över av olika aktiviteter och tiden rusar. För mig så närmar sig nu premiären av FT, för några av mina kollegor så har den redan varit, och nu längtar jag efter att få komma ut på tävlingsbanan. Ska ut och slipa sista formen hos Viktoria på tisdag och sen får det bli finridning resten av veckan, kusen måste ju kunna kröka lite fint på nacken också!!

  I torsdags hade vi även premiär för hoppträningen här på Kattryd, åh underbart att få vara ute och hoppa igen, alla verkade stormtrivas och stämningen var på topp. Ja Anna levererade som vanligt en strålande träning, fast får jag tycka själv så var det exeptionell. Jag har tränat för denna fantastiska människa i måååånga år och just denna träning var nog en bland de bästa. Kanske gör det mycket att hästarna var fina och matte red bra, inte vet jag men träningen var mycket inspirerande trots att det egentligen inte var några märkvärdiga övningar...men de var sååå bra och gjorde verkligen hästarna rättvisa och de hoppade fantastiskt.....mmm life is good!!


Med en full kalender och en hjärna som brinner av alla tankar för framtiden så är det skönt att få bo i en oas och kunna sätta sig på hästryggen och bara rida ut i naturen, den fantastiska naturen som vi har runt hörnet. Igår tog jag och herr brun en lång härlig tur kring sjön och nere vid sjön tog vi en paus och bara stod, ja bara stod och tittade, kände, andades, luktade, njöt utav det lugna och stilla ja till och med herr brun verkade trivas, i och för sig så hetsar ju inte han upp sig i första taget...och vad skönt att få landa i det lugna och bara vara....me like!

Det blev även en lång promenad med de små yrvädren också, till deras förtjusning, och det var ju så skönt ute så vi tog och landade en stund i ett vitsippshav, mitt ute i en kohage....ja så går det inga kossor där än som tur är....på vägen mötte vi lille Isak, som är en lite filur, han är en liten utbrytarkung och vägrar att gå i sin hage, han möter vi oftast då han går ute på de stooooora höängarna och käkar gräs....ja gräset är ju grönare, godare på andra sidan...ha ha ha....önskar alla en härlig dag och en ny start på en magisk vecka....tjingeling   



Av Camilla - 20 april 2015 22:23




Checkade ut från mitt älskade ICA idag med en klump i magen, efter 25 år på en arbetsplats där jag varje dag kännt lycka att gå till känns nu som...ja jag kan inte i ord beskriva. Ja, nu river sig nog du i huvet för hur gick denna ekvationen ihop...27 år gammal och jobbat där i 25 år...ja fundera på den du...ha ha   


Måndagar som jag oftast brukar tycka är bra dagar blev en mörk och tung dag, beskedet som jag och alla mina kära kollegor väntat på kom som ett litet brev på posten, datumet för ny arbetsplats. Ja det som vi redan visste blev nu riktigt verkligt och många frågor rullar i huvet på mig....och på alla involverade. Efter en härligt solig och fartfylld helg med min älskade lilla häst vid havet kändes det som ett hårt slag i magen denna måndag....upp som en sol och ner som en pannkaka är ett kännt uttryck och så sant.  


         

Ja, det är en sorg att behöva lämna ett arbete som man stortrivs med, men att åka enkel väg 1.5 timma varje dag det är en omöjlighet för mig, tar både för mycket tid, pengar och kraft att sitta i bilen så många timmar. Så nu får liten Milla ta sig en funderare på vad hon vill bli när hon blir stor....förslag mottages tacksamt, för även om jag är en idespruta så tar fantasin ibland slut...ha ha!!!


 Mmmm....att få komma till havet och få bo på all inclusive det är lycka, för både matte, häst och hund. Några dagars trosande för matte på stranden och springande för Clara det gör susen för själen. Muffins introducerades av stranden hon också, första gången för henne och jag tycker nog att hon får stjärna i kanten för hennes uppförande. Tillsammans med stallvärden E och Z gick hon först med raska steg ändå från stallet ner till stranden och på vägen mötte vi både traktorer, hästsläp, cyklister, hästar....men inget bekom henne, hon traskade nyfiket på hela vägen. När vi väl var nere på stranden tyckte hon fårorna i marken var lite läskiga där vattnet rann ut i havet, matte tyckte dock att de ska vi hoppa över men där gick nog gränsen för fröken Brun....det räckte gott och väl att gå igenom dem...så matte var snäll och gav med sig för att hålla damen på gott humör. 

     

Men väl ute i vattnet så fattade snart fröken brun att vi skulle springa fort....och då fölll verkligen poletten ner och hon sprang med ett litet leende på mulen precis som sin matte. Ja lyckan är enorm för en matte att sitta på en pålle som älskar att springa även om det plaskar under fötterna....såååå nu har vi gjort det och vi gjorde det bra!!

....tjingling   


Av Camilla - 13 april 2015 06:30

Påsken är över för denna gången och kärringarna är hemma igen...från Blåkulla (läs Holmryd)...ha ha, ja iallafall de som inte körde fast på vägen. Min kvast var i år ganska snäll mot mig och gick som ett trimmat litet skinn, en del hade ju fuskat och satt på en GPS....hm gick ju sådär kan jag säga!! Festligheter var det i dagarna tre och inte att sticka under stolen med så har veckan efter präglats lite utav en seg och trött kropp/knopp....men det är priset man får betala när man har roligt....eller vad säger ni?! 


 De glada kärringarna har åter kommit in i vardags(hetset), veckorna går så otroligt fort och nu är det ju äntligen vår, den som vi längtat så länge efter och här på Kattryd så kvittrar inte bara matte nu utan även alla fåglar som har vaknat efter en dryg råkall vinter. Våren innebär mycket vårbruk, på åkrarna som ska harvas, sladdas och all sten som kommit upp skall plockas bort, och ja husse är i full gång och traktorn rullar på och bakpå så har husse satt sin nya lilla leksak....gräsharven, ja en ny sådan då den gamla är utsliten....flitig husse vi har här på Kattryd!


   

Ja vad har vi hunnit med nudå på dessa veckor efter påska....jo jag har varit ute och luftat herr Brun på tävling, trimmat dressyr för bästa Johanna, distanstränat både herr brun och vackra lilla brun, och inte minst har jag dammat av mina springdojjor och varit ute och löptränat själv....hm tänker ni nu, vad hände där, och jaaa..jag kan erkänna att det tänkte jag själv också....ha ha!


Att springa är inte riktigt min grej men jag kände vid förra tävlingen med lilla Muffins att matte inte hade det bästa flåset så det var bara att inse att det behövdes göra något åt det om jag överhuvud taget ska ta mig runt en fälttävlansbana i sommar...så nu är jag igång...och min lilla Clara är glad som får springa istället för att gå...he he...allt ont har nåt gott med sig....en GLAD hund...ha ha!! 

 

 Och är man effektiv så kan man trycka in en liten kortweekend med härliga vänner också, jag har varit på ett härligt ställe på bohuskusten där vi blev trevligt mottagna på fredagseftermiddagen av en söt liten tjej i receptionen som talade om för oss att vi skulle få sova i sviten....mmm nice start på denna lilla utflykt, det fortsatte med att vi intog en underbart god sillmacka med en svalkande kall öl till. Sen fortsatte det bara med bubbel, badtunna, bastu och havsbad, kvällen avslutades med en fantastiskt god trerätters middag med gott vin till...mmm ny energiboost för matte och nu laddar jag för en ny vecka med nya utmaningar....önskar dig en underbar måndag och vecka....


        ....tjngeling   


 


Av Camilla - 3 april 2015 07:05

 Solen på väg upp och klockan är snart 07.00....det kommer bli en strålande lååååång fredag. Kaffet är upphällt och idag känner jag att det behövs några koppar för att få huvet i ordning. Gårdagen kantrades utav en släng av magsjuka och rejäl huvudvärk men idag ska den väck, ikväll är det ju stor baluns för bästa Anna och det vill jag inte missa för allt i världen, en utav de skönaste människorna går och fyller jämnt och det ska ju firas ordentligt, så håll i hatten ikväll smäller det!!


Veckans bästa dag är här och jobbveckan var kort, en extra ledig dag är inget att förakta, tar vara på den och solen lyser ju med sina varma strålar, jag ska passa på att unna mig en lååååg skogstur med hundarna  och tar med mig den nyinförskaffade kameran, känns som det var ett tag sen jag fotade och saknar det något.Idag blir en perfekt dag för det....tror även Clara är redo....hon bangar ju aldrig för en långpromenad!!


                    


 Dressyrträningen är i gång...hm, ja iallafall så tyckte fru J det när hon skickade meddelande om att nu ska vi träna, tycker nog jag ligger lite på latsidan när det gäller just dressyrträning, men ja jag erkänner att det verkligen behövs, men jag uppskattar att ha någon som puffar på när jag själv är seg. Lilla söta bruna hon jobbar på som en liten myra, säger ibland att nu är det jobbigt matte, men hon kämpar på och ja jag tycker nog att hon blir finare och finare, men då är jag ju jävig...he he. Hon har dock liiite svårt för det här med koncentration, ska ha koll på allt runt omkring och då tappar hon fokus på det vi gör och vi får starta om på ruta ett, en riktig tonåring...ha ha! Men jag älskar min lilla häst och vi gör så gott vi kan utifrån det vi har....tack J för din fantastiska hjälp med oss    

 Ser fram emot första start på fälttävlan med vackra brun, anmält och klart så nu trimmar vi vidare på krumilurerna och terrängträning är bokad, vi åker till Anne P i Falkenberg om några veckor och får oss en rejäl duvning, ska bli hur kul som helst, en strandritt är på sin plats också då jag bosätter mig i Glommen några dagar och bor på All Inclusive....mmm....våren är härlig!!!

  Påsken är här och ska firas med toddy och god mat, som vanlig påsktradition så tar vi på oss hucklena och vandrar ner till bonnagår'n tillsammans med grannar och fä....ja vi får se vad som komma ske, det kan man aldrig förutspå, det är ett gäng rikigt busiga individer....och en hel dag med dessa fantastiska så är livet allt gött, och solen må vara med oss!!


Nu väntar mina fålar på mig och dags att släppa ut dem i solen....passar på att önska alla en härlig påsk och till alla kärringar, flyg lugnt....tjingeling!!!

 



Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards