Kattryd

Alla inlägg under december 2014

Av Camilla - 30 december 2014 23:50

 Sitter djupt sjunken i soffan, timman är sen, i huset är det tyst, endast ljudet från den sprakande brasan hörs och katten som ligger bredvid och spinner. Lugnet på Kattryd gör mig varm och jag fundilurar på hur året sett ut...ja nu är det ju snart slut....!!! 


  Året som varit har gått i ilfart, många vindar har blåst, mycket vatten har runnit och massor har hänt under solen, ändå har jag inte hunnit med allt jag ville göra...nä tiden gick för fort, och såklart är det ju så när man hela tiden har roligt. Nu väntar jag med spänning på det nya året....några timmar kvar, alltid lika spännande vad ett nytt år har att erbjuda, nya årstider, nya utmaningar, nya förhoppningar, nya drämmar....iiiih det är ju det som är så spännande för ingen vet vad som döljer sig i ett nytt år....!!  


  Igår var jag och Herr Brun ute och testade nya "michelindäcken", med dubbar i, aj aj aj vilket fäste det blev...vi flög fram i racerfart över ängarna och den stora vackra bruna han visste inte till sig hur fort han skulle springa, ja jag luras faktiskt inte, han kan springa fort fast han är stor....hi hi men han tyckte det var så kul när det fäste under fötterna på honom, ja han är en tung herre så det vill till att fötterna står rätt på jorden annars så halkar man i det glatta väglaget, men nu har matte fixat så att det är fyra dubb i varje fot så då blev livet gladare och matte hade en lycklig häst!!


Nej nu är det nog dags för den här matten att släcka och gå och lägga sig, imorgon väntar den traditionella nyårsritten med alla stallkollegor och i ryggsäcken tar jag med mig lite varm punch tror jag, kan nog vara gott att värma strupen med lite under ritten....så jag önskar alla ett gott slut och framför allt ett.....

 

   ....tjingeling!!!!      



   



Av Camilla - 27 december 2014 08:04

  Mmmm, skuttade lätt upp ur sängen i morse och såg att det äntligen kommit lite härligt fluffigt vitt och lagt sig som ett lager med bomull på den frusna marken. Det var härligt att få pulsa ner mot stallet i tidiga ottan där hästarna tålmodigt stod och väntade på sin frukost. Tyst och stilla ute och när jag öppnar stalldörren hörs ett dovt....hö hö hö....mmmm det ljudet är en förmån att få höra....varje dag....lycka för en matte....  

       

  Julen är över för denna gången och den försvann lika fort som den kom, men jag har upplevt en lugn och mycket skön jul tillsammans med mina nära och kära. Till julen hör ju god mat, och en klapp eller två och lååånga promenader, jag har både ätit gott, fått "två" paket och gått promenader...ha ha...julaftons morgon startade med en grötfrukost inne hos oss för stallgänget med julklappsöppning, i år blev det lätt för stallmatte att köpa julklapp och alla hästarna fick var sin mässingskylt att ha ovanför sin tränshängare.

    

 Som tradition efter intagen frukost går vi alla ner till stallet och gör jul för hästarna, lite äpplen och morötter ska de ha på självaste julafton. Jag, Minna och Kikki sadlade på våra fålar och tog en julpromenad till häst i en något kylig och rå morgontimma. Hela stallet mockades efter det och sen dags för den härliga jullunchen och alla släktingar dundrade in i vårt lilla hus. Sill, lax, ägg, jansson, revben.....ja allt fanns på bordet och det smakade ljuvligt gott som vanligt när mor och svärmor gjort stora delar utav julbordet. Efter maten sprider sig lugnet och alla i soffan slänger sig, för att få en liten titt på Kalle Anka, ja till och med jag såg en liten snutt efter att ha tagit in hästarna som otåligt ville gå in för det flög massa vitt i luften och de tyckte att nu går vi gärna in och äter vår jullunch vi också....ja de är underbara med inbyggda klockor de små liven.


    Juldagsmorgon, luften va isande kall och jag styrde kosan mot Varnum. På gårdsplanen möttes jag av Sixten, en härlig liten lurvig krabat med mycket spring i benen. Clara som fått åka med tyckte väl att ja ja du lille ta det lite lugnt va...ha ha. En låååång promenad tillsammans med Johanna och Sixten efter en kaffestund gjorde att det bet i näsan och båda hundarna var något trötta i benen...näe kanske inte Clara för hon kunde nog tänkt sig gått lite till...he he outtröttlig liten hund...men hon sov gott på fällen hem i bilen!!


       

  Under julhelgen låter jag alltid hästarna få lite vila och ro, men igår kunde jag inte hålla mig riktigt utan efter en förmiddag till sängs så gjorde jag lillfisen Muffins vacker...förlåt vackrare och lät husse ta några foton på oss två, hm, jag trodde väl i mitt stilla sinne det skulle bli några fina foton då vädret var strålande vackert och ljuset var perfekt, men den lilla damen hon tyckte något helt annat och när vi kom upp på gärdet så var det som jävulen flög i henne och det skulle bockas, stå på bakbenen och fjantas runt som en torped....ja det är ju lätt att fota då, så det blev till att ta ner henne till paddocken och trimma en stund istället....i finkläder ha ha ha..men det gick det me...!!

       


   Idag är en annan dag....och snön ligger vit på fälten, lockande att sadla på hästarna och ut och galoppera i det fluggiga vita...och ladda för en kväll hos grannen med god mat och dryck....önskar er alla en härlig fortsättning...nu går vi mot ett nytt år....tjingeling!!!!


Av Camilla - 21 december 2014 08:17

  Att dra på sig ridbyxorna och ta ut hästen på en tidig morgontur är bland det bästa som finns för mig, bara jag och hästen i en tyst, stilla och rofylld natur, luften känns kall och de vita flingorna flyger omkring oss, ja Muffins kanske inte uppskattar det lika mycket som matte men hon är väl glad när matte är glad...ha ha ha. Ett något öde Kattryd låg framför oss igår morse och vi valde att galoppera fort fort fort....vinden tog tag i manen och mina ögon blev tårfyllda, ja inte för att jag var ledsen utan av vinden och en skär LYCKA, Min lilla häst hon älskar att springa fort och jag har fått en god efterträdare för min vackra Vita   



Just nu kan man köpa biljetter till en humorshow av Henrik Schyffert och Fredrik Lindström där de tar en närmare titt på vårt moderna sätt att leva och svenskens förhållande till pengar och lycka. Genom att syna vår galna samtid, och inte minst sina egna brister, gör de oemotståndlig humor av svidande sanningar om den ständiga jakten på ett rikare liv -  ett rikare liv??


  Ja för många är ett rikt liv pengar och konsumtion, många tror att lycka kommer av pengar. Jag har bekanta som imponeras av människor som har mycket pengar....och det för mig är en gåta, varför imponeras man av det, det som gör mig imponerad av en människa är drivet, att vilja göra något, prestera något och framför allt....det goda, lycka för mig är upplevelser, härliga vänner som alltid finns där, en kärleksfull familj och så de älskvärda djuren som ger dig allt du önskar, har du mat för dagen och ett tak över huvudet så var glad och lycklig för det...trallala och snart är det jul, julhetsen fortsätter (för många) jag tar det med lite ro, jag har endast en liten klapp kvar att köpa och det ska jag göra idag, samtidigt som jag ska fika med min kära vän AT....see ya later!!


                                    
 Min älskade vita springare är en lycklig herre om vi nu ska snacka lycka....ha ha, igår tog matte med honom ner i paddocken igen....och vi hann inte ur stallet förrän han förstod att vi skulle ner dit, då börjar han takta och det började pirra i hela honom, när jag sen släppte honom bar det iväg i full galopp och det bockades och brallades, är han 25 år snart???....det vete sjutton, han bär sig åt som en tonåring....fullt med spring i benen, och det roliga i hela historen är....att hans päls, som i år inte är klippt och som har blivit så lång så lång så mjuk så mjuk....den fladdrade i vinden när han sprang och mattes hjärta blev bara så varmt....gud vad jag älskar denna häst   


Nu är hästarna utsläppta, stallet fixat, frukosten intagen...och jag möter forstättningen av dagen med ett leende...mot mer julstök....önskar alla en härlig fortsatt söndag och ta hand om er....snart är det jul....


  .....tjingeling!!!!

   


Av Camilla - 17 december 2014 09:17

 

 Vart tog det härliga vita vägen?? Det var iallafall mycket härligare än det bara och hala som nu råder. Igår var jag på massage vilket oftast är skönt, men inte igår...aj aja aj och satan vad det gjorde ont och idag är kroppen hundra år äldre än den borde vara. Att ha en ond kropp och gå på en hal gårdsplan är ingen bra kombo...ja vilken tur att det bara är hästarna som ser den skruttiga när hon tar sig ner till stallet...uj uj uj...stel som en stock...!!!


 

I söndags lastade jag in Herr Brun i lilla lådan och åkte mot Sparsör, där jag och härliga Anna skulle hoppträna ihop lite. Det var som att komma tillbaka några år i tiden och jag blev påmind om hur roligt vi alltid har när vi tränar ihop, vilket vi gjort mycket och många gånger "förr" i tiden. Det blev som vanligt många goa skratt och hästarna kände nog att vi hade roligt så de hängde på det. Herr Brun han som inte kan bocka gjorde några tappra försök och visade sin glädje genom att sätta ner huvet...ge ifrån sig ett iiiiih...och försökte lätta lite i rumpan....meeen det går inte så bra för honom när han försöker...hi hi... men matte hon sitter bara och ler....underbara häst   


 

 Det lackar mot jul och jag har inte köpt en julklapp än....jo en...till mig själv...ha ha, men idag är det till att ta tag i detta även om kroppen säger "kryp ner i soffan". Vet dock inte vad jag ska köpa bara, nån som har bra tips? Vi kör ju julklappspel så det ska väl ändå inte vara så svårt...hm, klapparn till jobbet är dock inhandlade vilket var lätt i år då jag råkade springa på två väldigt fina saker....nyfikna nu va...ha ha!!!?


 

                                    ...tjingeling!!!!

   

Av Camilla - 7 december 2014 08:01


   Mmmm....sitter och mumsar på mina nybakta "katter", ute är det mörkt och regnet piskar på rutan. Andra ljuset är tänt och lugnet sprider sig i huset, inga vovvar, husse sover och ute i stallet mumsar hästarna hö.

 

I fredags så kom det äntligen lite vitt och det pirrade till i mig, jag älskar när det snöar och det blir vitt på backen. Det kan tyckas knäppt men jag tog ut vackra miss Brun till paddocken, tog på mig mössan och mitt i alla flingor som föll så stod jag bara och njöt av stunden då min vackra lilla springare sprang runt runt runt mig i cirklar och jag såg även på henne hur hon gillade det vi gjorde....det var vackert och hon fick vita flingor i håret....  


 

   Efter en skön stund ute i det kalla blir kinderna alldeles rosiga och kalla, så då är det ändå skönt att komma in i värmen, dock fylls man med energi efter en sån härlig stund tillsammans med de man älskar allra mest och vad passar inte då...jo...lussebak, stereon på hög volym med jultoner...eller ja närmare bestämt julrock...så bakade vi loss...jag och vovvarna dansade, knådade och hystade in "katterna" i ugnen och vips hade vi några goa gula lussekatter att mumsa på en helt vanlig fredagkväll....!!

 

   

    Helgen har bara fortsatt att fyllas på med energi och igår lördag var en händelserik och fantastiskt rolig dag. Morgonen startades med att vi fick fint besök av AT och hennes lilla Ganyia. För dagen hade de lånat ett vrålåk och gled snabbt in på gårdsplanen och ut ur den enorma trailern kom lilla G som förväntansfullt och nyfiket tittade sig omkring. Väl påklädda red jag på Muffins, Minna på Helge och Team AT ut i Bredaredskogarna, i luften flög regnet lite lätt och det blev som lite skön peeling i ansiktet. Skrattet låg hela tiden i luften och hästarna var nöjda med att få gå på lååångpromenad, i skogen vid sjön pausade vi lite för några bilder och där låg det också ett stackars litet rådjur som något djur tuggat på...hm kanske var det lodjuret som varit i farten....mmm vi kände väl att det kunde vara i närheten...ökade farten något och morsade på några glada människor längs vägen. 

 

  När vi vände hemåt fick vi ett spännande möte med en stor brun älgko...hon stod vid sidan av vägen vi kom på och på ett nyfiket sätt vägrade hon att flytta på sig, och min lilla Muffins som har sån älgskräck upptäckte såklart detta. Vi var så nära så vi avvaktade att gå förbi den, och när vi närmade oss lite så började hon stampa med bakfötterna och det är ju ett tecken man ska ta på allvar, då är hon inte så glad och vi stannade upp, ropade, schasade....meeeen inget hände, hon bara stod där och iakttog oss, tyckte nog att herr Brun var en ståtlig herre för det var verkligen honom hon spanade in, öronen spelade fram och tillbaka då vi pratade, verkligen orädd och vägrade flytta på sig, vi tog oss lugnt och försiktigt förbi och med några snabba hjärtslag senare var vi förbi....puh sa vi i kör och väl hemma så blev det en välförtjänt gofika..på lussekatter  

 

 

 Efter fikat var det bara att svida om, mot Göteborg och en stund med teater med nära och kära. En födelsedagspresent som verkligen var uppskattad och skönt att få njuta utav härlig teater.

Kvällen var dimmig och fortsatte mot Borås igen och vänner som väntade på Oliven där vi mötte upp för god mat och dryck, delar av planen för 2015 års gp sattes kring bordet och stämningen var på topp. Depån är fylld och nu är det redan söndag, imorgon väntar en ny härlig vecka med nya utmaningar, önskar dig en härligt skön söndag och glöm nu inte ta på dig....mössan...ha ha

 

 

                                       ....tjingeling!

Av Camilla - 3 december 2014 08:43

   Äntligen är november över och härliga december är här med dess klara dagar och kalla nätter. Julen knackar på dörren och stressen infinner sig, jag tycker alltid att folk jagar runt som skållade råttor kring jul, själv tar jag det med ro och låter julen komma, för det gör den ju varken du vill eller inte. Det är en skön och rofylld tid med tid för umgänge med nära och kära. Jag och husse inledde december med lite umgänge med galna grannar..det har blivit mer som en liten tradition här på Kattryd att ha lite adventsmingel tillsammans, prövade i år deras tävlingsinstinkt med lite Twister....och med hjälp av våra tama hundar gick Helena och John ut som vinnare...de var grymma på det måste jag ju erkänna..grattis till er och revanch kommer...ha ha ha!!!


  Min lediga dag inleds med en stor tallrik gröt för min mamma har sagt att man blir stark av gröt,, och det är just det jag behöver bli, en förkylning smög sig på helt oväntat då jag trodde jag skulle klara mig från detta i år eftersom v45 redan passerat...ha ha den årligen stadiga veckan då jag aaaaalltid råkar bli förkyld!! Så jag ägnar dagen åt att dricka kanjang och citronvatten med ingefära...må alla ha en härlig dag och glöm för i he...te inte ta på er MÖSSAN!!!!!!

 

                               ......tjingeling!!!!                                   

    

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards