Kattryd

Alla inlägg under maj 2009

Av Camilla - 23 maj 2009 10:01

Tiden går och bloggandet har inte hunnits med. Här på Kattryd är det i full gång med renoveringen, den går framåt, utsidan huset är klar, alla fönster utom ett är isatta, det fina lilla dekorfönstret i nya köksdelen ska sättas in sen är utsidan helt klar. Nya golvet i köket ligger på plats i ena delen och det gamla fina trägolvet ska slipas. Nya taket håller på att målas utav magnus...(han är sååå duktig) och underskåpen ska sättas in. Alla "svart"varor kom igår och väntar också på att få komma in. Ja, det går framåt och vem sa att renovering är "kul"...de e slitsamt och vi bor i en kappsäck känns det som....men den som väntar på nåt gott....ja ni vet!!

 

Emellan allt snickrande, slipande, målande och städande av skräp så har vi faktiskt hunnit me att resa bort lite. Vi tog en långhelg och åkte till Prag, ja det var en helt fantastisk helg...och vilken stad. Det går ju inte att beskriva i ord hur det var...det måste upplevas. Ölen va så billig och Magnus satt och räknade febrilt hela tiden...hihi...ja det var längesen jag drack så mycket och sååå god öl. Vi bodde på ett jättefint litet hotel vi foten av Karlsbron (bild) och det var inte mer än 10 meter från porten så kom första resturangen. Jag har sällan skådat så många pubar, caféer, resturanger i någon stad....vart än du gick så finns de där...hua de blev "blött" och när en stor stark inte kostar mer än 13 kr så går de ju bra...haha!

Café Klara va ett måste....och vägg i vägg låg puben Soldat Svejk...puh de va svettigt att hinna me allt!

Såklart fanns ju ett Hard Rock också....mmmm...


Nä nu måste jag återgå till renovering och annat skojigt....tjingeling!

/Milla

Av Camilla - 9 maj 2009 09:59

Ja så var det lördag igen och veckan har flutit på med mycket att göra. Här på Kattryd är det full rulle me renovering då vi nu är inne i skedet utav att inte ha något kök. Vi bor bland flyttlådor och kylskåpet står mitt i vardagsrummet. Vi diskar i badrummet och äter i tv-rummet....haha ja det är lite primitivt just nu men det går ganska bra ändå. Vi har ju något roligt att se fram emot....nytt fräscht kök. Det har rivits väggar och det "nya" köket blir otroligt rymligt, känns verkligen härligt. Så nästa vecka blir det nya golv, tak och delar utav köket anländer! Och mitt ibland allt detta så åker vi på en långweekend till Prag...möta våren i Prag är något vi sett fram emot hela vintern och nu åker vi! Kanske det är ett fint kök färdigt när vi kommer hem veckan därpå...who nows...det går undan.

I torsdags var det hoppträning här på Kattryd och det regnade ju i stort sett hela dagen, men vi hade lite tur för det sprack upp precis lagom till vi skulle börja och solen tittade fram, något kallt var det men för oss som red var det alldeles perfekt. Det blev en händelserik första grupp som red då vi var två i första gruppen som flög av med buller å bång....haha det gick snabbt för mig och jag fattade inget förrän jag låg i gruset...såg lite stjärnor men upp igen skulle jag ju och hoppade hela passet färdigt. Nisse är gammal och klok och hoppar inte i alla lägen, men omigen så gick det väldans fint. Han hoppar fint den gamle mannen, (när han hoppar...fniss)! Men idag är min arm så ajaj att jag inte kan lyfta den så jag har nog landat illa på den så det blir till att vila! Men nu ska jag och F dricka vin...varsin flaska ska vi hälla i oss...haha!!! Nä, nu ska jag ut och försöka mig på att mocka med en arm....tjingeling!

/Milla


Av Camilla - 5 maj 2009 22:38


På Kattryd blommar körsbärsträden och det luktar koskit...våååår kallas det!


Och med våren innebär det kosläpp. Jag var i helgen på besök i Halland och  Wapnö, en av de största mjölkgårdarna i Sverige. Där är det tradition den 1 maj att släppa ut kossorna på grönbete....och just detta var jag och tittade på! Vilken syn och hua vad många kossor på en gång. De stångades och drog hela koansiktet i gräset.....fatta va lyckliga de var! Tänk 1200 kossor som drar järnet ut på ett stord gärde på ja....20 ha skulle jag tippa. De e några mer ha än hela vår gård....ja det var "stort"!

Början på hela caravanen.....

De stångades.....

 Många kor va de....


Så hade de en karusell, en mjölkarusell där kossorna själva gick upp och ställde sig för att bli mjölkade....imponerande!


Gården har ett eget mejeri som mjölken går direkt till via en pipeline..ja det hela var helt suveränt och gården har totalt 2500 djur som går alla i lösdrift! Så köp Wapnö mjölkprodukter...de djuren har det bra!


Vi kollade även in traktorerna....här snackar vi traktorer, gödselspridaren var nog 60 m bred....de ni!


Ja allt var verkligen "big"....men jättekul att få se detta och jag blir imponerad av att allt sköts så fint....räkna ut hur mycket foder det går åt på denna gård, 2500 djur x 35 kg x 365 dgr....det är några ton att köra in från åkern, och det bara grovfoder! Nä, nu är det natten...tjingeling!

/Milla

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards