Kattryd

Alla inlägg under september 2009

Av Camilla - 28 september 2009 09:41

  

Helge vann dressyrTänk att min pålle gjorde det igen...igår var vi på dressyrtävling igen och det var Helges andra start. Jag själv var i botten då jag har sån värk i min kropp och kvällen innan varit på världens fest i Varberg, jag kan säga att jag var inte direkt laddad för att åka på tävling, men jag bet ihop och åkte. På framridningen så var Helge såååå fin och det var en dröm att rida, men så kom vi in i ett litet unket ridhus och allt var ju såå läskigt och jag kände hur Helge verkligen bara "dog"....att bära runt på en 700 kg häst det är ju inget man gör. Vi fick startsignal och musiken hördes svagt i högtalarna och vår ritt började, munnen var alldeles torr och jag tänkte hur ska jag orka med att sitta här och krumilura fint i hela 5 minuter...haha, låter inte länge men när man sitter där så är det en hel evighet. Ryggen värkte och jag tyckte att jag studsade ur sadeln när vi kom till snett igenom med mellantrav....min gud va hästen ökade på och jag fick mig en resa! Men ju längre programmet gick desto mer kom vi in i rytmen och allt flöt bara på, men för mig kändes det helt matt och mina ben var som spagetti så när vi kom ut så tänkte jag å va skönt nu kan vi åka hem. Men det tyckte inte domaren, som gav oss så jättefin kritik och vi fick ett resultat på 70,64% och det räckte till seger (igen)...hihi...nu har jag verkligen en dressyrhäst....hm.


Idag blir det besök hos veterinären, lilla Selma har gjort sig illa i tassen och en klo har gått av. Det ser ganska fint ut men det är bäst att farbror veterinär kollar iallafall, men hur lätt är det att få tag i dem....men nu lyckade jag så nu får jag slänga mig i bilen för det gick snabbt...tjingeling!

Av Camilla - 23 september 2009 10:15

Så kom hösten på riktigt med blåst och regn. Ja igår var det verkligen en mysig höstdag....men jag klarade mig undan regnet när jag red båda hästarna men de var ju på tårna såklart för det blåste ju och här på Kattryd blåser det inte lagom...nej här var det stormvarning igår. När löven nu faller och de virvlar omkring då har Helge mycket att stå i....my good när jag bara skrittade av honom igår längs vägen så önskar jag att jag hade haft husses sadel me knopp på att hålla mig i...för som han flög för små ynka löv som flög över vägen. Och vi ska inte prata om de där hemska stenarna som grävmaskinen har grävt upp nu när de lagt ner elkabel...de ligger i kanten av åkern och är de läskigaste läskigast....ja som sagt de e inte enkelt att vara stor, brun och heta Helge i dessa hösttider...hahah.


  

Vår lilla Clara är lillasyster på Kattryd till en jackrussel som heter Selma och de e det roligaste hon vet....jag som själv har en lillasyster vet hur jobbbigt det är och ha nån som hela tiden ska göra samma saker så när Selma ska jaga bollen ja då ska såklart lilla Clara göra de också och Selma ställer sig och ser precis ut som hon tänker "ooooh no va hon ä jobbig", när Selma jagar sork på åkern ja då måste ju lilla Clara vara i samma hål och i samma tuva...hehe....vår Selma har alltid haft en förkärlek till sopkvastar så det är inte alltid lätt att sopa stallgången med en Russel hängandes i den....och nu kan jag berätta....det är TVÅ!!!!!


  

Så jäkla kul och så jättemysigt det hade vi när vi vara på besök i Vimmerby och Astrid Lindgrens värld. Hele kittet gicks igenom, de va Katthult Lönneberga, Saltkråkan, Mattisborgen, Villa villerkulla, Nils Karlsson Pyssling, Karlsson på taket, Madicken och Junibacken, Lotta på Bråkmakargatan...ja allt. De va en riktig nostalgitripp och vi hade fullt upp me att hinna kolla på allt. Solen stod ju på klarblå himmel och det var en underbar dag att strosa omkring i denna gigantiska park....och gissa vem som va lycklig....jo Sebastian, han hälsade glatt på Kling, Klang och Prusiluskan....och ropade "Milla...Milla...de va Klang"....ja verkligen roligt.

  

Hos bröderna Lejonhjärta i Körsbärsdalen stod detta skrivet på väggen....ja de var verkligen en resa i Astrids värld och man fattar hur mycket hon har åstadkommit med alla sina böcker och berättelser...helt fantastiskt!

Av Camilla - 21 september 2009 13:15

Visst är det helt fantastiskt vilken inledning på hösten vi fått...det är ju helt magiskt med rena sommarvärmen på dagarna. Härligt för hästarna att kunna gå och sola sig och inte behöva ha stora tjocka täcken på sig. Inte heller behöver jag ta på mig vinterjackan om jag ska ut, det är fortfarande t-shirt som gäller...underbart. Och på tal om vinterkläder så är just detta lite skrämmande att man faktiskt kan se hästar stå me tjocka täcken i denna värme och jag undrar vad tänker människorna på som tar på sina hästar täcken när det är 20 grader och strålande sol ute. Hästar har ju päls...=o .När jag i lördags var på besök på en anläggning där det ska tycker man vara proffsigt men här kunde man ändå se hur okunskapens lampa lyste...ojoj...vid 20 graders värme och gassande sol stod hästarna där i små små hagar med tjockaste täcket på...det skar i mitt "hästhjärta" och tyckte såå synd om de små pållarna. Att vi skulle ta på oss yllekoftan när vi kliver in i säg bastun det är väl isåfall nåt vi själva kan välja men våra hästar väljer ju inte själva och kan heller inte tala om när det blir för varmt...då finns det heller inget djurskydd...jag blir verkligen arg och väldigt ledsen.

  

Men helgen som varit har bjudit in till många intryck och härliga skratt oxå. Vår lille Sebastian (min systers lillpojk) har varit hos oss här hela helgen och både jag och husse har fått oss en lektion i hur fantastiskt roliga små små männsiskor kan vara...jhihi!!! I det strålande höstvädret har jag ridit mycke och länge....en stunds kantring på en av våra stora gärden gjorde livet helt underbart. Min vita springare bara älskar att lätta på trycket och att springa fort är för honom LYCKA...så båda två var ganska nöjda och lyckliga efter vår härliga ridtur i lördags.

  

Lycka....

Av Camilla - 15 september 2009 22:13

Nisse_helge_sommar  Det är sååå härligt att se vilka kompisar hästarna verkligen är, att det betyder så mycket för dem att ha kompisar. De har full kontroll när någon kommer eller när någon går, lämnar hagen, stallet eller gården. Så fort någon kommer tillbaka så ska alla pratas vid precis som dom säger " hallå, välkommen tillbaka". Ja det är en förmån vi har som tillbringar mycket tid med hästar att få uppleva detta som inte alla förstår...att djuren verkligen behöver samvaro.

  

Det är underbart och se när hästarna äter från samma tuva eller går sida vid sida som min Nancy och Helge alltid gjorde Kyss när de står omlott och kliar varandra och när de går följa john och har huvet i svansen så att kompisen kan vifta bort alla flugor.....det är helt enkelt så fint att se!!!!


Vänner är ju något som även vi människor behöver och vill ha (ja kanske inte alla) men de allra flesta iallafall och jag är glad över mina vänner och gläds även med dem. Jag gläds med kvällen då det hoppelihoppades lite här på Kattryd och Helge gjorde återigen en sån strålande träning så jag blev nästan tårögd...denna stora tunga häst blev som en liten ettrig ferrari....ja ni fattar, det va verkligen en turbo i kusen idag och som han hoppade...för kung och Jes...haha. Önskar att han kunde ha det lite lättare för sig för det är allt med hjärtat han hoppar...hihi!!


Mör i kroppen som jag är så blir det till att ta det lite lugnare imorgon, då ska kusarna vara fotomodeller igen, och imorgon ska det ju bli strålande väder igen, så det blir nog jättefina foton. Imorse tog jag med mig kameran ut när jag gick morgonpromenaden me vovvarna...och det blev några najs bilder, det blir sånt skönt ljus så tidigt...tjingeling!

/Milla

Av Camilla - 13 september 2009 17:57

  

Så har det varit helg igen och en mysig sådan trots all värk som är i kroppen och jag tror bestämt att det är nån förkylning som satt sig i den. Men att gå upp tidigt en morgon när solen är på väg upp och daggen reser sig över de nyslagna höängarna, då glömmer man all värk för en stund och för mig är detta livskvalitet på högsta nivå. Ljuset, luften och det allra skönaste de e tystnaden. Bara jag och vovvarna i hela kattryd är vakna och batterierna laddas åter med ny härlig energi. Veckan har ju inte varit den bästa då det varit en massa pippj...lar i huvet som suttit och pickat,pickat och pickat, och kanske är det nån sort utav "svinsjuka" som satt sig i hela kroppen, för just idag så är det väldigt ajajaaj i kroppen.

    

Hästarna däremot dom mår toppen och är piggare än nånsin. Nu vet man att vintern är på gång för oj va ludna de har blivit redan. Kanske dags att klippa snart....nej lite tidigt är det allt, de måste nog få sätta all päls först annars är det ogjort jobb och klippa häst är ju inte de roligaste jobbet precis. Även om mina kusar är de allra snällaste och står som fastväxta i golvet så är det ändå "skittråkigt". Helge han är lite utav en marschosist...tycker om allt som

gör ont så att klippas är en utav favoritsakerna, rycka manen, ja då somnar han, stickas me nålar, ja då står han så stilla som aldrig han kan göra annars....lite konstig häst är han, men ändå min "underbara"....love ya!!

    

Hoppträning var det på Kattryd i torsdags och det var den sista här för denna gång, nu kryper vi in på Rölle Gård och har den inomhus (tyvärr), inne är ingen höjdare, det är mycket roligare och trevligare att rida ute, innesäsongen är alldeles för lång, det kunde åtminstone varit två sommarmånader till om året. Hästarna blir mycket finare att hoppa och rida utomhus, förutom lille Nisse, han är bra att ha väggarna till hjälp...hihi. I torsdags var det ju strålande väder och alla tyckte vi skulle vara på Kattryd även nästa gång men tyvärr så blir det ju mörkt också så det är ingen höjdare för varken ryttare eller hästar....lite skumt....! Men de som hoppade i sista gruppen gjorde detta strålande trots det lite skumma ljuset. Och återigen var det en härlig hoppträning med vår gulliga Anna i spetsen som gör att vi alla rider som små gudar. Hästarna hoppade och var på topp, likaså blir ju humöret....på topp!!!

  

Hästar, hundar och hangarounds, alla trivdes bra och inte kan man göra annat när det blev en så underbart härlig kväll med sol och värme. Inte skulle det göra nåt om det fick vara så här minst en månad till....drömma kan man ju alltid göra. Idag har det ju också varit en strålande dag och trots att jag ställde in tävling idag för min kropp är så ajaj så gjorde jag och mitt stallgäng en härlig långrunda me hästarna runt sjön. Det bjöds på härliga skratt och glädjetjut då hästarna va på tårna och pigga som satan. Nu när det är stubbåkrar överallt så inbjuder ju det till att ta en galopp eller två....till och med Helge slog på ett glädjeskutt så Carola fick hålla sig i, men alla lyckades hålla sig kvar i sadeln och vi kom hem välbehållna efter en härligt lång ridtur i höstsolen. Nu är det dags att ta ut  hallonpajen ur ugnen och smaka på den....tjingeling!!

/Milla

Av Camilla - 6 september 2009 10:25

Igår morse vaknade jag av att det ösregnade utanför fönstret och i huvet satt de små jävlar och spelade bongotrumma. Just den här dagen var det inge bra att vakna på de viset. Jag och min älskade Helge skulle ju ut på hans livs första krumilurtävling. Snälla husse gjorde en dubbel treo och jag fick för en stund somna om och försöka bli av med ajaj i huvet. Efter någon timma så kravlade jag mig upp och fick i mig en stooor kopp me nybryggt kaffe som brukar hjälpa och huvet kändes något bättre, men nu va ju klockan såå mycke och de blev lite bråttom. Hundar skulle matas, helge skulle flätas, trailen packas....ja det är ett helt företag att komma iväg. Men de e ju en piece of cake att packa inför en dressyrtävling jämfört me när vi åker på fälttävlan...rena semestern!!


Vi kom iväg på planerad tid och här på Kattryd hade solen till och med hittat fram. När vi närmade oss Hyssna så drog det bara ihop sig och himlen blev kolsvart så ringde telefonen, de va Jes som önskade lycka till och sa "tur me vädret ni får"....va sa jag här ösregnar det och jag var på väg att vända hemåt igen för jag verkligen hatar att tävla i regn, humöret går i botten och allt blir skittråkigt. Men jag bet ihop för jag var ändå ganska laddad för detta uppdrag. Väl framme så hällregnade det verkligen och det var bara att bita ihop, ta på regnrocken och göra iordning hästen, ja var dyngblöt redan innan jag satt på hästen och hästen såg ut som den hade blivit nybadad! Framridningen var som en swimmingpool och Helge var måttligt road av att springa fint i vatten så någon framridning blev det ju inte....lite trav, lite galopp sen fick de räcka för hur kul är det att rida i ÖSREGN....på en skala blir det  00000000!

 

Vi startade och red som vi aldrig gjort något annat och det blev en totalt oväntad seger i vår första start nånsin. Helge är som klippt och skuren för detta, med kritiken "Trevlig uppvsning på flott häst. Föredömligt mjuk och distinkt ridning" blev det en överlägsen seger med 72.5% och matte var överlycklig. Trots humöret i botten och båda som var dyngblöta så svävade vi fram inne på banan och visst va Helge lite spänd för det va ju lite konstiga vita saker som stod i kanterna och gå nära dom de va ju lite läskigt och nog undrade han....var va alla hinder!!

/Milla



Av Camilla - 3 september 2009 21:55

 

Livet kan ibland vara rätt tufft men samtidigt ganska härligt. Idag känner jag för första gången på en vecka ett litet lyckorus i hela kroppen. Min älskade Helge är en såån underbar "liten" individ så jag blir varm i hela kroppen. Denna stora häst som i hela sitt liv haft det lite jobbigt och en hel del motgångar pga sin storlek, han svävade runt med mig i dag då vi övade på dressyrprogram så jag, ja jag är som sagt i ett lyckorus. Visst har han det fortfarande lite tufft i vissa moment men guuud va fin han var stundtals och jag blir såå jätteglad. Alla timmar som vi lagt på träning i sommar börjar verkligen visa sig i att han blivit så mycket starkare och till och med märktes det på hoppträningen i tisdags också, starkare än nånsin, runda fina språng (då matte styrde rätt) och vilken höjd i sprången..ojoj.

Ja all möda och svett har gett resultat...vilket är jättekul såklart.


Idag har pållarna fått sig lite massage och det var uppskattat, Nisse han gillar LG, slickar sig runt munnen så fort han får syn på LG....haha  och det

är inte för att han tänker äta upp honom utan det är så att när pållarna släpper i sina spänningar så smaskar de och slickar med tungan..hehe och det vet Nisse så han gör det innan LG ens har tagit i honom...kul kille!! Nu blir det några dagars ledighet för just farbror Nilsson som fått sig en go rundsmörjning, Helge däremot ska få sin omgång senare då det är tävling för hans del till helgen så han fick stå över idag, men han uppskattar inte detta med massage på samma sätt....onödigt tycker han....och fnyser!!!!


....tjingeling!!

Av Camilla - 1 september 2009 22:40

En vecka har gått och tomheten är stor. Att jag skulle sakna min Nancy det visste jag men att det skulle bli en sååå stor saknad hade jag inte räknat med. Det gör fortfarande ont när jag vissa stunder tänker på henne och hennes lilla fina kavaljer som var vid hennes sida till sista stund. Jag vill också i mitt bloggande tacka familjen C - N , Åsa samt Peter som hjälpte till förra måndagen. Inte hade jag klarat detta utan er hjälp. Tack alla som skickat SMS, Mail, kommenterat på facebook, ringt och tack G för den fina blomman....det har värmt och samtidigt vet jag att det finns vänner som bryr sig om och finns där...love ya!!!

Ikväll var det magiskt....vilken härligt ljummen kväll, 20 grader vid halv nio det är väl inte en kväll nästan på hela sommaren som varit så varm och skön. Att sitta och hoppa i paddocken var ju så skönt att jag knappt ville sluta, särskilt inte när min lille Helge skuttade sååå fint som aldrig förr...hehe och efter den här hoppträningen så kommer han bara att sväva fram på dressyrbanan....hhihi!

'Ja veckan har flugit fram i ilfart som vanligt och det är höst på gång trots denna kväll då, men här på gården så förbereds det lite inför kommande vinter, det ska göras iordning i hagar och det ska grästrimmas, vilket husse gjorde hela helgen så det är väl nästan i sin ordning nu då...=). Hästarna går fortfarande i de saftigt gröna gräshagarna och än så är det lite kvar utav sommaren...och om jag får bestämma så kan det faktiskt få vara så här iallafall hela september ut.


Hemsidan har fått en ansiktsbehandling och ska uppdateras och fräschas upp med lite nya bilder m.m Hästarna stod ju som fotomodeller här i onsdags så jag väntar otåligt på de fina bilderna som de tog för att kanske kunna använda nåt fint kort eller två. Det är kul för många hör av sig om att vår hemsida är fin och det betyder ju att den besöks vilket är för mig jätteroligt....så tack alla ni som skickar så fina meddelanden!! Nu är det tajm att för mig krypa ner i min säng....det har inte varit så mycket sömn senaste tiden och det känns i hela kroppen så....tjingeling!

/milla

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards