Kattryd

Direktlänk till inlägg 10 april 2009

Påsk

Av Camilla - 10 april 2009 09:08

Så har påsken startat och varför firas påsk, jo...påsken firas till minne av Jesus död och uppståndelse, ett firande som utsträckes till en hel vecka, den så kallade stilla veckan vilken börjar med palmsöndagen, med dymmelonsdagen, skärtorsdagen och långfredagen som hållpunkter, tills att den avslutas med påskdagen. Fast för många är det ju bara en ledig helg med massa ägg och annat smått och gott. Men varifrån kommer traditionen med påskägget då...fyllt me godis eller nåt annat skoj??


Jag läste att sedan urminnes tider har ägget varit symbolen för liv. Ett ägg ser fullkomligt dött ut på utsidan, som en sten, men så plötsligt spricker skalet och en fullt levande varelse kikar fram. Helt naturligt anknyts detta fenomen med påskhögtiden då livet segrar över döden, Kristus uppstår och nytt liv spirar i naturen. Haha....alltså är godis liiiivet....tjoohoo!! Jag gillar påskägg, fyllt me godis och just nu har jag fyllt ett jätteägg som vi alla ska smaska på i stallet idag när vi gör påskfint!

 

Igår var jag och Helge på hoppträning (förhoppningsvis sista inne) de va som en bastu i ridhuset och hade varit mycket skönare att hoppa ute. Så nästa tillfälle kör vi här på Kattryd och hoppas att vädret håller i sig. Helge hoppade såå fint igår att många höjde på ögonbrynen och jag satt och log och kände att gud va roligt det är att rida. Hoppade på små moln hela kvällen...hihi. Vi gjorde som vanligt väldigt bra övningar och det är ju inte så svårt att rida bra då heller när det är Anna som står i mitten.


Att våren är här det bevisar ju hästarna som för övrigt är skogstokiga och det spritter i kroppen på dem. Igår så trodde jag att nu får väl gamla Nancy hjärtattack, som den märren sprang och sparkade bakut och så skulle ju Helge inte vara sen han heller utan hängde på. När de håller på så så går man ju gärna inte in och hämtar en häst, vilket jag skulle göra men jag fick lugnt vänta, och vänta, och vänta....de slutade ju aldrig. När de väl saktat lite och jag trodde det var över för de borde varit helt slut gick jag in för att hämta nilsson, men då fick tokstollarna ett nytt ryck och det var ju bara att krypa ur hagen och se åter igen på ett tokryck av hästaran...haha snacka om vårkänslor. Lille hingsten han talar också om att det är vår, han står på bakbenen och visar att här är jag "kung"....men såå söt. Det är tur att han är så liten för även han blir väldigt stor när han blåser upp sig! Nu är det dags att gå ut och vårstäda stallet.....tjingeling och en riktigt GLAD PÅSK!

/Milla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 23 maj 2017 07:46

    Men godmorgon vänner, må solen lysa vackert på er, har du haft en fin morgon. Själv sitter jag på altanen i morgonsolen med en kopp kaffe bredvid, fåglarna kvittrar och lugnet på Kattryd är slående. Jag älskar mitt Kattryd på våren när solen värm...

Av Camilla - 10 mars 2017 07:08

       Goooodmorgon du sköna fredag, ja å du me, tänk att veckans femte dag är den som iallafall jag längtar mest till och tycker är den skönaste dagen på heela veckan....tycker inte du? Fler fredagar för folket, fräcka fredag....ja äntligen är du...

Av Camilla - 20 januari 2017 17:38

     Solen skiner, fåglarna kvittrar, backen är mjuk och det är 9 grader varmt...vad säger man...är det vååååår, men det är ju bara januari....ja lite up and down måste man säga....ena dagen snöstorm andra vår...hänger ni me...inte jag, känns ju...

Av Camilla - 9 januari 2017 08:01

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Av Camilla - 9 januari 2017 07:39

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards