Kattryd

Alla inlägg under januari 2009

Av Camilla - 13 januari 2009 21:56

Började min dag hos farbror läkarn som visserligen var kvinna men också en bra sådan. Det är ju inte ofta nuförtiden som läkarna är bra men jag råkade träffa på just en sådan idag. Jag brukar ju inte vara den som gnäller men jag har gått för länge nu med en värkande rygg och just igår så gjorde det så ont att till och med jag var tvungen att erkänna, dags att besöka läkaren. Sagt och gjort, imorse satt jag där eller rättare låg jag där som ett collie, men efter undersökning och en del gymövningar på britsen kändes det bättre. Så efter en halvtimmes besök gick jag ut ur undersökningsrummet rakryggad och med ett recept i handen på smärtstillande piller som jag ska ta så jag får sova om natten. Så nu ska jag ta ett piller ikväll och hoppas på att få sova en hel natt. Kanske även den andra värken försvinner....vem vet?! Och det är inte bara jag som har fått gymnastik idag, även hästarna har blivit knådade vilket de uppskattade ganska väl. De åmade sig och gäspade på löpande band, alla förutom Helge såklart, han ska ju alltid sura när L-G känner på honom. Han är ju såå känslig den lille Helge, grabb som han är....hihi. Åsa var här med sin fina lilla häst, och hon stod helt oberörd när L-G knådade hennes rygg, (kollade mest in matte när hon snaskade morot) snacka om att brudar tål mer än grabbar!

Det är alltid lika kul att se när han knådar och jobbar med hästarna, de blir så coola och avslappnade. I övermorgon är det äntligen hoppträning för Anna igen. Det blir Nisse som ska hopptrimmas och han behöver ut och luftas lite, börjar bli väl hemmatam. Det ska bli kul att träffa både Anna och alla ryttarkollegor igen efter julledigheten, ett himla gott gäng är det som är med och tränar! Nä, dags att ta piller och kojsa.....tjingeling.

/Milla

Av Camilla - 10 januari 2009 10:25

Lördag igen och den vackra vintern försvann lika fort som den kom....sorgligt för jag föredrar ju kallt och vitt än det här gråa trista och isiga som det ändå blir när det töar,fryser, töar, fryser.

 

Min älskade sambo ligger i kräksjukan och det är ju inte alltid så lätt att ha en man i huset som är sjuk....ojojoj va dålig han är...fniss! Inte nog med att vi hade en traumatisk nyårsafton med en häst som fick åka djurambulans till Skara, igår va jag och Anna på sjukbesök hos lille Egon som hade trampat på något vasst och fått en hovböld och hade jätteont. Tur är att han är såååå snäll och tog det med ro. Nu får han stå inne några dagar för att läka. Så det är idel sjuklingar som ska tas om hand och är det inte det ena så är det det andra, vad kommer härnäst! Idag är det städning på schemat, vardagen har ju trätt in och huset har blivit lite försummat så nu åker skurhinken fram och julen ska städas ut, nej inte granen, den är sååå fin så den får stå kvar några dagar till. Underbart med en gran som varken sticks eller barrar, det gillar jag. Stereon på högsta volym sen är det bara att joddla och köra dammsugaren runt vinklar och vrår. Nån hjälp lär jag ju inte få så det kommer väl ta en stund men det är ju lördag och dagen är lång. Kusarna ska rastas också och det får bli lite trimm i paddocken idag, Nisse är nyklippt och pigg som satan så han är bäst att rida inhägnat...haha, han är ju så rädd för pippifåglarna =). Ser fram emot att få komma till dukat bord ikväll och äta go mat, det är det bästa när man en hel dag har fixat och trixat. Nä, nu får jag sätta fart innan dagen är slut....tjingeling!

/Milla

Av Camilla - 7 januari 2009 13:22

Underbara sol, och va den värmer. Är ledig idag och har varit ute och ridit på de snöbelagda ängarna med min goaste lilla häst "Nisse", han är nu 19 år och han blir bara piggare och piggare...förutom lilla Nancy då som "bara" är 26 år och slog på en brall i hagen idag som hette duga. Herregud va go denna seniordamen är och inte kan man tro att hon är så gammal heller när hon brallar omkring och jagar både Nisse och Helge...fantastiska häst! 

Tog med mig kameran ut idag och fotade när jag tog en morgonpromenad med hundarna, det är ju såååå fint ute nu när vi äntligen fick lite snö igårkväll.

 

Igår kväll fick jag köra hem  från hoppkursen i snöoväder, såg nästan ingenting och satte jag på helljusen så blev man helt yr i huvet av snön som kom farandes emot mig men idag är jag glad att det blev lite snö. Hoppningen för Svante igår var jättejobbig, men ack så nyttig. Min stora häst kämpade på och till slut genomförde vi de svåra övningarna med * i kanten! Tänk va ett dressyrspö kan göra, det blev nästan piaff och passage...hihi.

 

I eftermiddag är det dags för del två på kursen och idag blir det mer hoppning, och Svante hotade med att vi skulle hoppa högt..kul!

Skulle varit på begravning idag men hoppkursen flyttades och nu tänker jag  på min kompis och hennes familj som har begravning för sin mamma, det måste vara den värsta dagen i livet, när man mister en när och kär. Men mina tankar går till henne och hennes familj eftersom jag ej kan närvara.

En dag går fort och imorgon är det jobb som gäller igen efter 14 dagars ledigt. Man blir slapp och slö så det ska faktiskt bli riktigt skönt att komma in i vardagen igen...nä nu ska jag åka och träna igen, tjingeling!

/Milla


Av Camilla - 5 januari 2009 17:37

 

Imorse när jag slog upp ögonen och såg i taket där temperaturen visade -15,7 så ville jag dra täcket över näsan och inte gå upp. När jag väl kom ut och solen tittade fram så blev det ju härligt kallt och solen värmde skönt från den klarblåa himlen. Det är ju såå här vintern ska vara, kall och solig då är den som allra bäst. Jag har kört traktor idag, ett långsamtgående fordon men ganska coolt för den tar ju sig fram precis var som helst. Jag hjälpte Magnus som gör så fint i våra skogshagar och de är nästan lite parkliknande numera. Hästarna blir pigga när det är kallt. Helge som är stor och alltid snäll slog på en brall och pep till så jag nästan flög ur sadeln när vi försökte trimma lite, inte så lätt när man sitter på en stor och pigg kuse. Tur att jag höll i mig för det hade gjort ont om jag flugit av från den höjden och i den hårda backen. Mikael och Linda som kom förbi och skulle fika undrade va vi gjorde och jag förklarade att vi tränade inför vårt jubileum då vi ska ha rodeo..hihi =). Nä nu ska jag hoppa i duschen och sen ska vi på 40-årskalas. Ska ladda inför morgondagens hoppträning för Svante också som vi sköt på en dag då han tyckte det var lite väl kallt idag...tjingeling.


/Milla


Av Camilla - 4 januari 2009 10:49

Jahaja, då har jag hittat till denna världen, bloggvärlden. Den som har inspirerat mig mest är min kompis Åsa som skriver roligt och läsvärt och eftersom jag också tycker det är kul att skriva så får väl jag också ha en blogg. Här kommer jag skriva om allt som händer i, på och utanför gården som ligger i metropolen Kattryd. Här bor jag Camilla, Magnus, katten Skrållan, jackrusslarna Selma och Clara och våra tre hästar, Nisse, Helge och Nancy. De har en hel hög med kompisar också och de ska givetvis presenteras. Vi börjar me vår underbare lille hingst Galant, han är en newforestponny som är den snällaste som finns. Så har vi Maggan, hon ägs utav familjen Edwards och är ett sto, 13 år gammal. En ny kompis kom för några månader sen och heter Hero, han är jämngammal med Helge och är lika barnslig och tittig för häromdagen fick han sin ägare att tugga grus...fy på dig Hero, det hela slutade lyckligt och de kom hem båda välbevarade. Så har vi Rasmus och Eira, det är Lailas två hästar som bor här tills Laila fått iordning sitt egna lilla stall.


Nu ska jag ut och rida i det kalla underbara vintervädret, vår ridbana är så fin när vi saltat den och det är tur för ute är det stenhårt och då går det inte rida så bra. Idag ska det trimmas lite för imorgon är det dags för årets första Svante-träning....yippeeee, det är såå roligt och jag längtar ;).


Vintriga hälsningar

Milla

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards