Kattryd

Alla inlägg den 1 augusti 2015

Av Camilla - 1 augusti 2015 08:41


                                   Fortissimo f.1990  - Precca f. 2008 


Inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att när jag för fyra år sen fastnade med ögonen på en hästannons på nätet skulle hitta en häst lika vacker och med lika egenskaper som min allra vackraste vita springare Fortissimo...kallad Nisse    


   Ja för mig lite osannolikt att det finns två av samma sort....trots att det är fel färg, det är är ett sto och en helt annan modell av häst, så har de nästan identiska egenskaper. Jaaa jag vet, hur är detta möjligt....den som vet...?

Men någonstans så har vi väl en tvillingsjäl....och just Muffins och Nisse verkar vara just detta par....och det som gör det är att de är, 


* Alltid positiva, öronen framåt

* Nyfikna

* Älskar att springa fort

* Stora koncentrationssvårigheter

* Älskar att springa fort fort

* Inte tittiga - aldrig rädda för hinder och på bana

* Livrädda för fåglar

* Arbetvilliga och älskar att hoppa

* Vänliga själar

* Enmanshäst (älskar sin matte och gnäggar när hon kommer)

* Hoppar lätt och spänstigt

* Gillar inte att gå fint


Ja, listan kan göras lång men en sak de kanske inte är så lika i det är att Muffins är ju ett sto och är liiite mer "bitchi" än vad herr Vacker Vit är....han är ju den vänligaste av alla gentlemen....


 

                                    

     


    Så får vi inte glömma lille herr Brun, som är det svarta fåret i hästaskaran och skiljer sig ofantligt mycket från de två andra, förutom hjärtat, det stora stora    han har och som alla mina tre hästar har, det är fantastiskt vilka hjärtan dessa djur har, de gör verkligen allt för sin matte och lite till, vi utsätter dem för rätt mycket konstiga saker som är onaturligt för just hästen men ändå går de med på det och det med ro. Ta t. ex åka låda, ja trailer, hur naturligt är det, men de går snällt in i denna sardinburk och står där snällt tills vi är framme, sen kan de även få stå där under många timmar vid tävling, och hur naturligt är det...hm, ja jag förundras över hur snälla dessa fantastiska djur är!!


 

  Herr Bruns egenskaper gör också att man bara älskar denna häst, han är stor, lite klumpig och långsam i allt han gör. Det roligaste är att han stönar i allt han gör, och när han ska rulla sig hör vi ända in i huset hur det stönas och till slut när han landar så dunsar han bara ner så hela marken vibrerar...ha ha ha, kan inte annat än att skratta. Spelar heller ingen roll om vi ska hoppa 60 cm eller 130 cm....det stönas lika mycket, ja han är ett exemplar för sig och i år är det 15 år sen han föddes här på Kattryd....tiden går och han har mognat mycket, först nu som han verkligen är den vackra svanen....  

 

  Ja livet med hästar är väl det bästa, så mycket glädje...och såklart så mycket tid och pengar, men det är värt det för hästarna ger så mycket tillbaka. Tittade på Sjärnkuskarna igår, det sa mycket om vad hästen gör med oss människor, så har du inte sett det....gör det, magskt och en tår föll från mitt öga!


Ne nu önskar jag dig en härlig lördag, nu är det hästar som väntar på att få bli kliade.....tjingeling   


                     

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards