Kattryd

Alla inlägg den 14 mars 2014

Av Camilla - 14 mars 2014 11:07

 

 ...träning och träning....att bygga upp en häst tar tid och framförallt tålamod. Jag tycker detta är fantastiskt roligt och utmanande så min vardag fylls inte bara med ordinarie jobb utan också med träning av både häst och mig själv, ja för att kunna vara rättvis mot hästen så krävs det såklart att även matte har kondition och styrka, många glömmer dock det sista och tror att det bara hänger på att ha hästen i trim. Just denna veckan har det varit fokus på hoppträning i dagarna två, onsdagen vigde vi åt hoppträning för Svante Johansson vilket var ett tag sen och det var ju matnyttigt för matte. Torsdagens ordinarie träning för Anna var grädde på moset för två dagar i rad är ju riktigt bra att hoppa!!!

                           

        Svante                             Muffins                           Nisse                           Helge


Oavsett om du rider dressyr, hoppning, terräng eller distans så mår hästen bra av en allsidig träning. Lite variation kan dessutom åstadkomma underverk med din hästs motivation! Din häst blir inte en bättre dressyrhäst bara för att du sitter i ridhuset och trimmar varje dag. Och inte förbättras hopptekniken av att du bara tränar hoppning. Snarare tvärt om! Ensidig träning kan dels orsaka skador på hästen, dels göra att hästen tappar motivationen och ni kommer inte vidare.


 

Satsa istället på att variera träningen och få en vältrimmad atlet till häst, som dessutom kanske tar ett språng i utvecklingen i sin specialgren, och för att få en allsidig träning av hästen brukar jag använda mig av en rad olika aktiviteter, så som: longering eller tömkörning, markarbete/dressyrträning, hoppning, "road walks" (där även matte traskar), klättring, och galoppjobb.


När jag lägger upp ett varierat träningsprogram lägger jag fokus på tre områden:

Arbeta muskler, hjärta och lungor, bygga upp legament och senornas hållbarhet. Muskler och kondition byggs ju upp ganska snabbt och hästar behåller sin kondition och styrka i cirka en månad utan träning. Det bästa sättet att träna muskler, hjärta och lungor är klättring och snabbjobb i galopp. Jag satsar på intervallträning i stället för att ligga i långa, tunga jobb. Klättra eller galoppjobba i korta perioder, blandat med skrittpauser för återhämtning tycker jag är bäst för hästen.

 
 Enligt studier så tar drygt två år av konsekvent träning för senor och skelett att nå full styrka. Studierna på arbetande hästar har visat att temperaturen i senorna kan nå över 44 grader under träning och det är inte ovanligt att ridhästar får cellförändringar i fibrerna i senorna. Vill det sig illa kan förändringarna leda till skador. Jag anser att för att stärka senorna är det viktigt att arbeta på olika underlag. Arbete på hårt underlag, till exempel en väg, gör senorna starka men också lite "stumma". Mjukt underlag gör senorna elastiska och arbete på lite ojämnt underlag gör att senorna lär sig att anpassa sig till varierad påfrestning. Man måste vara lite försiktig när man börjar att arbeta hästen på hårt underlag och inte gå i för högt tempo för länge. Gå gärna på långa road walks i skritt och i korta travpass. Jag försöker ofta variera underlaget under ett och samma träningspass vilket är det allra bäst.

 

 I min vardagsträning ingår dressyr, markarbete, tömkörning och hoppning vilket hjälper till att lösgöra mina hästar och tränar samtidigt lydigheten och följsamheten. Mina små tips som du kan få ta del av är, öka inte mängden ridning, variera det befintliga arbetet i stället. Ha en dag i veckan för återhämtning, vilket inte betyder boxvila. Skritta ut i stället. Planera också träningen så att ett hårt pass en dag följs av en dags lättare pass. Koncentrera dig på en sak i taget. Ge din häst nya uppgifter hela tiden, för att hålla motivationen uppe. Sätt upp mål för din träning och för träningsdagbok. Och till sist att inte glömma:  HA ROLIGT MED DIN HÄST   

 

 

Nu är det fredag och ett pass på hästryggen väntar...önskar dig en härlig helg...tjingeling!!!!


    

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards