Kattryd

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Camilla - 16 februari 2010 18:48

  

Semlor är gott och det äter vi i massor denna dag...jag har ätit en, men en del äter två, tre eller kanske en helt tåååårta! Det är iallfall mumma att göra det en gång om året. Vi tjuvstartade ju lite redan i söndags då vi åt semmeltårta, vilken jag tycker är godare än de enkla...och min svärmor hon är ju världens bästa på att göra denna tårta också...jättegooood!!!

Fettisdagen är ju i kristendomen den sista dagen i fastlagsveckan och fastan börjar nästa dag, på askondagen. Fastlagsveckan är den period då man äter upp sig inför de sju veckornas fasta före påsk. Det påstås att namnet fettisdag användes i Sverige redan 1594. Fettisdagen är ju på en tisdag men i Skåne och Danmark är det på måndagen som man äter de fyllda bullarna, därav den skånska benämningen bullamåndag. Tycker jag låter bättre så härdanefter ska vi kalla de "bullamånda'...haha. Hoppas att ni också har ätit goda bullar idag....tjingeling!!!

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards