Kattryd

Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Sjuk sjukare...Änglahoppet

Av Camilla - 3 november 2009 11:04

Nu är det inte roligt längre att vara sjuk....inte för att det är kul nån gång men när det snart gått två veckor me hosta som bara blir djupare och djupare så e de skittråkigt. Inte nog me det så har jag nog smittat sambo...han ligger han också, och när en man blir sjuk ja då är det världens undergång...hehe. En sjuk man är en döende man och ujujuj så ynkliga de är...haha!

  

Hästarna mår iallafall fint och har det skönt och ledigt, matte orkar inte rida så vi kan gå och skrota i det härligt sköna höstvädret...som det iallafall var i helgen. Idag är det väl en sån där grå grå grå tisdag. I helgen har det ju varit änglahopp på ridklubben och inte kunde jag vara där och hjälpa till, det var ju sängläge för mig och det var som vanligt massor utav hoppare...1200 starter på 4 dagar...de e mycket det!


   Det firades ju 25 år för änglahoppet och inte en rad det har skrivits om det på BFKs hemsida....lite märkligt tycker jag. Men jag har lite historia bakom och lite kul är det ju för jag var en utav de första som red på just "änglahoppet" men då hette det inte så utan det startade med en på den tiden så kallad C-tävling. Alltså föregångaren till änglahoppet var en endagars c-tävling närmare bestämt 16 oktober 1983. Året därpå var det dags igen och då blev det rekord för just en c-tävling då det kom 169 startande ekipage och det ska ni veta det var väldigt många på den tiden. Detta året så var det jag, Marie Bernlert, Viktoria Carlerbäck, Jenny och Anna Halling som red för BFKs färger och minns jag rätt så blev det placering för min del. Sen var det igång så 1985 då blev det två-dagars c-tävling och kallades då "The Saints Event", med Göran Andersson i spetsen och fyra gubbar till så var det nyskapande i flera avseenden. Det blev stora prispengar för att få hit de allra bästa ryttarna, men framför allt att inspirera och ge våra egna ryttare förebilder och möjlighet att tävla i samma klasser. Det var ovanligt att de bästa ryttarna kom till just C-tävlingar. Det som lockade var 1000 kr till förstaplacerade i MsvB -Dponny plus 1250 kr i meetingpris.


Det blev ju succé direkt med 400 startande och då var vi ju på "gamla ridhuset" och ni som vet var det låg så vet ni ju också att det inte fanns så mycket plats just där för parkering m.m Så det var ju förväntat att det skulle bli trafikkaos så med inhyrd militär som skulle styra upp det så blev det istället ett "mysigt kaos" med trevliga möten, intresse och nyfikenhet. Datumet för denna tävling var ju 2-3 nov just på allahelgona och på S:t Sigfrids kyrkogård är det vid denna helg ännu ett kaos med besökare så tänk er själva...haha! 1986 sattes namnet Änglahoppet och som snabbt blev den tävling alla ponnyryttare ville delta i. Och under alla dessa år har det hunnit passera massor utav ryttare som deltagit och givetvis massa BFK-ekipage som jag inte kan rabbla upp alla namn på men jag hoppas det finns dokumenterat nån stans på ridhuset. Så här efter 25 år så har vi på BFK nordens största ponnytävling som vi ska vara stolta över......tjingeling!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 23 maj 2017 07:46

    Men godmorgon vänner, må solen lysa vackert på er, har du haft en fin morgon. Själv sitter jag på altanen i morgonsolen med en kopp kaffe bredvid, fåglarna kvittrar och lugnet på Kattryd är slående. Jag älskar mitt Kattryd på våren när solen värm...

Av Camilla - 10 mars 2017 07:08

       Goooodmorgon du sköna fredag, ja å du me, tänk att veckans femte dag är den som iallafall jag längtar mest till och tycker är den skönaste dagen på heela veckan....tycker inte du? Fler fredagar för folket, fräcka fredag....ja äntligen är du...

Av Camilla - 20 januari 2017 17:38

     Solen skiner, fåglarna kvittrar, backen är mjuk och det är 9 grader varmt...vad säger man...är det vååååår, men det är ju bara januari....ja lite up and down måste man säga....ena dagen snöstorm andra vår...hänger ni me...inte jag, känns ju...

Av Camilla - 9 januari 2017 08:01

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Av Camilla - 9 januari 2017 07:39

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards