Kattryd

Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Semlor, semlor

Av Camilla - 25 februari 2009 09:37

Veckan bara rusar iväg och igår va det fettisdagen..och denna dag (den feta dagen) kallas i sverige tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan...alltså dagen mellan blåmåndagen, tidigare ibland även kallad bullmåndagen och askonsdagen (den dag som inleder den egentliga fastetiden). I finland kallas dagen för fastlagstisdagen. Det är sista dagen innan påskfastan som har blivit tradition att vi denna dag ska äta semlor även kallade fastlagsbullar. Bullarna bakas ju på vitt mjöl därför kallas denna dag för "vita tisdagen" och enligt norrländsk tradition äter man semlor som efterrätt till bruna bönor...så nu vet ni varför ni äter just             SEMLOR.

Jag åt ingen semla igår jag åt hembakad semmeltårta...de va mumma, min svärmor är en klippa på just detta. Vovvarna smaskade i sig en del också..de va tur så slapp matte och husse glufsa i sig allt själva...hihi...hembakat är det bästa som finns....! 


Lilla Nancy är hängig, ska ringa farbror veterinär idag och rådfråga lite. Det är så tråkigt när djuren inte mår bra och de inte kan säga vad som är fel. Ibland önskar jag att de kunde prata...iallafall när de är sjuka, kanske inte  skulle vilja höra allt de vill säga....haha.. då skulle jag nog få höra ett och annat..!

Hero är glad iallafall, han går med två andra polare nu och då blir livet roligare och man kan busa av sig lite energi, kanske matte blir glad om han blir lite lugnare att rida. Nu är det iallafall inte många dagar kvar till Heros riktiga kompis kommer hem, dagarna är lätträknade och gissa om det kommer bli ett kärt återseende.


Hua vilken grå dag det är idag....dimman är som mjölk här på fjället men det är iallafall inte snorkallt, värmegrader är välkommet så att isen försvinner, det är inte enkelt att ta sig fram på en gårdsplan täckt me is...men igår var det ordentlig dagsmeja här och en hel del försvann. Tur att tottarna har brodd på sig annars hade det varit som "Bambi". Kanske jag ska skaffa mig de me för skorna blir hala och det kände jag av igår när jag tog en promis me vovvarna och drattade på ändan i skogen....det var "någon" som hade kört upp ett spår som blivit så halt att fötterna försvann under mig och där låg jag som en säl...vovvarna undrade va jag gjorde därnere i snön och skulle genast börja leka...haha matte jättekul lek. Nä nu ska ja gå ut till stallet....tjingeling!

/Milla


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 23 maj 2017 07:46

    Men godmorgon vänner, må solen lysa vackert på er, har du haft en fin morgon. Själv sitter jag på altanen i morgonsolen med en kopp kaffe bredvid, fåglarna kvittrar och lugnet på Kattryd är slående. Jag älskar mitt Kattryd på våren när solen värm...

Av Camilla - 10 mars 2017 07:08

       Goooodmorgon du sköna fredag, ja å du me, tänk att veckans femte dag är den som iallafall jag längtar mest till och tycker är den skönaste dagen på heela veckan....tycker inte du? Fler fredagar för folket, fräcka fredag....ja äntligen är du...

Av Camilla - 20 januari 2017 17:38

     Solen skiner, fåglarna kvittrar, backen är mjuk och det är 9 grader varmt...vad säger man...är det vååååår, men det är ju bara januari....ja lite up and down måste man säga....ena dagen snöstorm andra vår...hänger ni me...inte jag, känns ju...

Av Camilla - 9 januari 2017 08:01

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Av Camilla - 9 januari 2017 07:39

    Äntligen är det lite vinter, vitt ute och frostigt i träden, det gillar jag. Hästarna blir pigga och glada, ja kanske lite för glada...he he, utmaningen för mig är ett stort snötäckt gräsgärde, att få lägga en snögalopp har jag längtat efter l...

Presentation


Mitt allt...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards